Zakladni informace:
Macau, nekdy take oznacovane jako MSAR (anglicky: Macau Special Administrative Region, cesky: Macao, cinsky: 中華人民共和國澳門特別行政區 a portugalsky: Região Administrativa Especial de Macau
da República Popular da China) je malo zemickou o velikosti pouhych 28km2, asi hodinu vzdalenou od Hong Kongu. Jedna se o byvalou portugalskou kolonii, kterou Portugalci ziskali po I.opiove valce.
Na zaklade vlekleho vyjednavani cinske vlady s portugalci se Macau roku 1999 vratilo pod nadvladu Ciny. I zde, podobne jako v Hong Kongu jsou zde uplatnovany 2 systemy rizeni zeme.
Gabika na Senado Square
Portugalci zde vladli pres 400 let a tak se vsude setkate a portugalstinou. Nicmene dalsimi urednimi jazyky jsou tu kantonstina a mandarinstina. Anglictina tu neni vicemene nikomu cizi (zejmena obchodnikum) a tak neni problem se dorozumet.
Macau ma jenu z nejvyssich koncentraci obyvatel vuci sve velikosti. Na 23,5 km2 zije az 457.000 (udaj z 2007) obyvatel.
Macau je rovnez zeme s nejvetsi koncentraci kasin na svete. Prijmy z techto hazardnich her tvori az 40% HDP.
22/07/2008 Chengdu - Giant Panda Breeding Research Base
Do Chengdu jsme dorazili neco kolem 8:30, ulozili velke batohy v uschovne zavazadel a jelikoz na taxi tam byla velka fronta, chteli vyrazit po vlastni ose. Poodesli jsme kousek od nadrazi, ale bylo nemozne sehnat volne taxi a taky autobusy neodjizdeli do pandi rezervace, tak jsme se vratili do fronty na taxi. Fronta nastesti ubihala rychle. S anglictinou je to tu dost problem a hlavne Chengdu nebylo v planu, takze jsme nemeli ani mapu. Kamaradka Miriam nam sice mapu naskenovala a poslala (timto mockrat
Panda velká, Chengdu
dekujeme ), ale tim, ze se nam uz ve vlaku vybil notebook, tak jsme se nemeli ani kam podivat.
Nastesti taxikar (prestoze neumel anglicky ani slovo) mel na kapote auta obrazek pandy, tak jsme se rukama nohama domluvili, ze chceme jen na pandy. Jeste potom objevil krabicku cigaret, kde byla panda vyfocena, tak opet ukazoval, ze se chceme jet podivat na pandy (opet rukama nohama ;-) ).
Tady nas doslova a dopismene dostala odvaha jednoho ridice, ktery se z protismeru dostal do naseho pruhu, ale pak pokracoval dal ve svem smeru. Jeho pocinani jsme ani trochu nepochopili a kdyz ridic videl, ze jen zasneme, tak jen zakroutil hlavou, snad jen jako ze je to vazne nenormalni.
Vyklopil nas jak jsme chteli ( za 30 yuanu ), pred Giant Panda Breeding Research Base.
V podstate se jedna o chovnou stanici, kde jsou v ruznych castech chovany pandy ruznych vekovych kategorii, takze jsme meli moznost videt pandy stare nekolik mesicu, az po ty dospele.
Kdyz jsme se dosytosti vynadivali na pandy vsech velikosti a shledli i film o vzniku rezervace a jeho poslani, dostali jsme se opet pred hlavni vstup. Tam uz cekal nahanec mluvici anglicky, a nabizel, ze nas
Gabika s pandami, Chengdu
odveze za 50 yuanu na nadrazi. Jelikoz jsme nechteli platit vic za cestu zpet nez za cestu sem, rezolutne jsme odmitli. Pak slevil na 40 ale my trvali na svych 30. Psychicky to asi nevydrzel nebo co a tak nas za 30 na nadrazi vzal.
Pred nadrazim zjistujeme odkud nam jede autobus c.16 ze severniho na jizni vlakove nadrazi. Odtud totiz ma odjizdet nejaky autobus na letiste. Podle navodu sehnaneho den predem na internetu, jeste pred samotnym nadrazim se musi vystoupit ( to je tezke rict kde, protoze nemame predstavu, kde je nadrazi a co je to “pred” ) Jedinym voditkem je o, ze u zastavky je Kancelar Air China. Protoze jsme uz propadali malomyslnosti, rozhodli jsme se vystoupit.
Neuveritelne se stalo skutkem, skutecne jsme vystoupili na te spravne zastavce. Na letiste se dostavame tedy busem c.300 za CNY 5/p.p.).
Let mame dnes v 19:25 opet s Air China ( ne ze by to bylo nejlevejsi, ale je to jedina spolecnost, kterym funguji stranky v anglictine a da se to koupit. Ostatni jako Shanghai Airlines nebo Heinan Air jsou bez sance. Jeste jsme si zasli do kavarny a dali si caj. Cekali jsme klasika horkou vodu a pytlik, ale to jsme se spletli. Opet byl obrad a protoze jsme tam vydrzeli pomerne dlouho, statecne nam ho kazdou chvili dolevali horkou vodou.
15/07/2008 – Beijing, Tien An Men, Forbidden City
Rano se nezdrzujeme se snidani, nechavame si v restauraci udelat TakeAway Sandwich se sunkou a vejcem a dostavame k tomu banan a vodu (celkem CNY15/pp).
Vyrazime smerem na Beijing Rail West Station autobusem c.9. Jedeme tam koupit listky na vlak do
Misa pred Mauzoleem Mao Ce Tunga
Xianu, jelikoz recepcni v nasem hotelu se nepodarila rezervace listku. Zapadni stanice Pekingskych vlaku je obrovske nadrazi. Bzuci to v nem doslova jako v ule. Vsude spousta lidi, jak v halach, tak i pred nadrazim. Trochu mame problem najit okenko, kde koupit listky, nastesti na informacich maji k dispozici lamanou anglictinu . Jinak tu skoro nikdo anglicky nemluvi.
Konecne nachazime okenko “English counter” a kdyz si vystojime frontu u okenka c.22, zjistujeme, ze maji k dispozici jenom listky na “hard sleeper”, (doslova tvrde spani ), coz ale nechceme, jelikoz pojedeme pres noc nejakych 12 hodin. Posilaji nas tedy k dalsimu okenku na spodnim patre, tentokrat c.19, kde si opet vystojime frontu. Protoze devce za prepazkou neumi anglicky ani slovo, pokynem ruky nas posila k prepazce c.18, ktera je vedle a kde nakonec zdarne listky kupujeme.
Bohuzel nemaji k dispozici spani na horni palande, tak doufejme, ze nebudeme cestovat s nejakyma ktery na nas budou plivat .
Dalsi co musime zjistit je, jak se kam dostaneme. Nasnade jsou mapy. Ale i to tu neni zcela obvykle.
My dva, Cínská vlajka, Mao a
Brána nebeského klidu
Problem je zejmena sehnat informaci o autobusu. Sice jsou na zastavkach jizdni rady, ale cele v cinstine, navic se neda orientovat ani podle casu, protoze tam zadne nejsou. V metru je to jine kafe. Mapky a planek metra je k dispozici dokonce i na jizdenkach. Metro ma hlaseni zastavek v anglictine a i vsechny napisy jsou cinsky a latinkou.
Vsude po meste narazite na spoustu dobrovolniku (opet se symboly olympijskych her), ale moc anglicky nemluvi a mapky k dispozici taky nemaji .
Vyrazime z nadrazi opet busem c.9 smer zastavka Qianmen. Do autobusu se nastupuje pouze prednimi dvermi ( jako v Sydney ), ale rozdil je v tom, ze se neplati u ridice, ale jizdne vybira pruvodci.
13/07/08 Macau
Protoze nedaleko Hong Kongu se nachazi jeste jedna mala zemicka, rozhodli jsme se pro jeji navstevu. Jmenuje se Macau ( cesky Macao ). V podstate se jedna o miniaturni zalezitost. Stat ma rozlohu 23,5 km2 a lezi na poloostrove
Gabika pred A-Ma Temple
Macau a dvou ostrovech Taipa a Coloane. Zije zde asi 450.000 obyvatel a diky tomu ma tato zeme nejvyssi hustotu populace na svete.
Vzdalenost od Hong Kongu je 60 km, neco malo pres hodinu jizdou lodi. Z HK odjizdeji 2
spolecnosti.
Tou prvni je First Ferry, ktera odjizdi z Kowloon z China Ferry Terminalu. Ta druha, jejichz sluzeb jsme vyuzili pri zpatecni ceste, je TurboJet, ktera ale pristava na ostrove Hong Kong a tak musite na pevninu jeste pouzit ferry.
My jsme zvolili prepravu blize nasemu ubytovani, tedy First Ferry. Jelikoz jsme na misto dorazili asi v deset, listky byly k dispozici az na 11:30 normalni tridou. To by znamenalo velke zdrzeni, protoze jsme meli Macau pouze jako jednodenni vylet a jeste je treba pocitat s cestou zpet.
10/07/2008 Sydney – Hong Kong
Tak se stalo to, co se nevyhnutelne stat muselo. Po bezmala trech letech opoustime Sydney. Nasi destinaci se na par dni stane Hong Kong.
Jeste na letisti zjistujeme, ze jsme si zarezervovali ubytovani jiz na tu noc, kdy jsme vlastne spali v letadle. Vetsinou ( respektive ve 100% pripadu ) jsme cestovali tak, ze jsme priletali odpoledne nebo navecer. Tentokrat to bylo jinak. Ze Sydney jsme se odlepovali v 22:15 a prilet byl naplanovan na 5:30 rano Hong Kongskeho casu. Cesta s Cathay Pacific ubihala pomerne rychle nejen diky mnozstvi zabavnich programu, ale nakonec i diky tomu, ze na to pilot drzel nohu trochu vic na plynu (nebo na cem se v letadle vlastne drzi noha ) a tak jsme prileteli asi o 10 minut drive.