Vítejte na Australia 2005 - 2008
 
    


Menu
· Domů
· Ankety
· Doporučte nás
· Články
· Články Archiv
· Fotogalerie
· Downloads/Ke stažení
· Kurzovní lístek ČNB
· Napište nám...
· Návštěvní kniha
· Přihlášení - Menu
· Satelitní Mapa
· Smajlíci / Smilies
· Statistika webu
· Top 10
· Zajímavé odkazy
· Otestujte si svoje geografické znalosti



Články z cest
Australia
Jak ovládat náš web
Doprava v Sydney
Slunce, opalování a pláže
Co vás může potkat na silnici
Domácnost, nákupy a trocha alkoholu
Nejen vodou živ je člověk
Australia Day 2007, Pebbly Beach & Jervis Bay
Heartbreak Ridge Paintball
A1 Grand Prix Sydney
Queen Mary 2 & Queen Elizabeth 2
Formula 1 ING Grand Prix Melbourne 2007
Earth Hour – 60 Minutes
Great Ocean Road
Sydney Harbour Bridge
USS Kitty Hawk (CV-63)
Whale watching – Pozorování velryb
Gold Coast – Zlaté pobřeží
Airbus A380
Australian International Motor Show
Hunter Valley
Sydney-Hobart Race
Queen Victoria & Queen Elizabeth 2
Captain Cook Coffee Cruise
Je rajče ovoce nebo zelenina? Jak odstraníme skvrny od červeného vína?
Australian Trip NT & QLD
Veselé Velikonoce aneb co se jinam nevešlo...
Fort Denison
Sydney Opera House
Mardi Gras - festival gayů a lesbiček
Australské vlajky
Maritime Museum
Pobřežní procházka Bondi - Coogee
Czenglish, aneb tohle vás ve škole nenaučí
Sydney Olympic Park - Kola
Jak jsme (ne)dostali víza do USA, ale do Číny
Výlet do hlavního města Canberra
Minus 5 Bar
V Austrálii se žije blaze
New Zealand
  Deníček I.část
  Deníček II.část
  Deníček III.část + doporučení na cestu
  Nový Zéland vybírá novou státní zástavu
Japan
  Deníček I.část
  Deníček II.část
  Zajímavosti a rady na cestu
Singapore
  Deníček Singapur
  Zajímavosti a rady na cestu
Malaysia
  Deníček Malajsie
  Zajímavosti a rady na cestu
Thailand
  Deníček Thajsko
  Zajímavosti a rady na cestu
Laos
  Na skok do Laosu
Fiji
  Deníček Fiji
Hong Kong
  Deníček z cesty
  Praktické rady a zajímavosti – Hong Kong
Macau
  Výlet do Macau
  Praktické rady a zajímavosti – Macau
China
  Čína I.část; Peking, Xian
  Čína II.část; Chengdu, Shanghai
Czech Republic
  Letadla, auta, vlaky, lodě a autobusy
  Registrační značka s vlastním motivem?
  Zastavili se u nás kamarádi ze Slovenska
  PF 2009 aneb co se jinam nevešlo
  Ukradli Vám mobil? Poradíme, co dělat
  Registrační značka s vlastním motivem 2
United Kingdom
  Manchester
Slovakia
  Vysoké Tatry
Austria
  Drávská cyklostezka - Drauradweg
Sri Lanka
  Deníček Srí Lanka
Turkey
  Připravujeme
Hungary
  Balaton - Moře našich rodičů
Slovenia
  Připravujeme
Romania
  Připravujeme
Denmark
  Deníček I. část
  Deníček II. část
  Zajímavosti a rady na cestu
Sweden
  Na skok do Švédska
Tunisia
  Připravujeme



Statistiky
TOPlist


ikonka Google Pagerank
ikonka S-rank
Alexa Rank
ikonka Jyxorank
TOPlist Counter.cz


Weather / Počasí

 
Výlet do hlavního města Canberra

  Publikováno: Středa, 18.06. 2008 - 02:50:00
     Autor: Hexaghon    Téma:


Výlet do hlavního mesta Canberra



Trochu predmuva: Tento vylet se uskutecnil pred mnoha a mnoha lety…. Tak a ted trochu vazne, je pravda, ze se tato akce uskutecnila jiz 14/05/2006 v sestave Misa, Gabika, Janka, Marek a Katka, nekolik tydnu pred nasi spolecnou cestou do Northern Territory. Doufam, ze i tento clanek ( stejne jako nase putovani Australii ) pripomene skupine cestovatelu, jak nas jednodenni vylet vypadal. Protoze z tohoto vyletu neexistuje zadny zapis, musite spolehat na verohodnost me pameti.

Do hlavniho mesta Australie, Canberry, jsme vyrazeli relativne brzy po ranu. Jelikoz cesta autobusem spolecnosti Greyhound trva ze Sydney prumerne 3,5 hodiny a my jsme chteli z Canberry neco videt.

Canberra jako hlavni mesto vzniklo vlastne na zaklade sporu. Australane se totiz nemohli dohodnout roku 1901 na hlavnim meste. Ve hre totiz byla dve nejvetsi mesta, Sydney a Melbourne. Proto se roku 1908 politici dohodli na vzniku noveho mesta, nazvaneho Canberra, coz v reci aborigincu znamena “Misto setkavani”. To ze je mesto umele vytvoreno prakticky na “zelene louce” architektum umoznovalo naprosto volnou ruku ve veskerem planovani. Tedy myslim tim, ze nebyli limitovani mistem. Mesto je vzdaleno od Sydney nejakych 180km a 650km od Melbourne. Mesto je sidlem vlady a parlamentu, spousty ambasad nejruznejsich zemi sveta, Vrchniho soudu, Narodni galerie Australie nebo treba Narodniho muzea Australie.

Takze ze Sydney jsme vyrazili rano kolem osme hodiny ranni, a planovany prijezd do Canberry mel byt kolem pul dvanacte. Zamerne rikam mel, protoze jsme cestou meli neprijemnost. Jiz na zastavce v Sydney Marek avizoval, ze nema k autobusum kladny vztah, a ze je negativne ovlivnuje. Netrvalo to snad ani hodinku, a autobus vypovedel sluzbu. Ridic zastavil na nejake zastavce a uz se nerozjel. Marek byl okamzite obvinen a odsouzen. Ridic s tim zapasil nejakou ctvrthodinku, kdy neustale behal dovnitr a ven z autobusu a marne se snazil startovat. Legrace byla ta, ze siroko daleko nebylo zivacka, ani projizdejici auto. Uz to vypadalo, ze muzeme nas vylet odpiskat, ale machr ridic do toho chvili busil montpakou a asi za 20 minut to nakopnul a jelo se dal. Na autobusove nadrazi Jolimont Centre jsme tedy dorazili s mirnym zpozdenim, protoze pak na to ridic pekne slapal. Hned jsme se tedy vydali k hlavni “atrakci” prohlidce Noveho parlamentniho domu. Protoze se udelalo hezky, vyrazili jsme pesky. Prosli jsme se kolem Captain James Cook Memorial Jet ( jednoduse receno Fontana Kapitana Cooka ), ovsem tato fontana vystrikuje vodu az do vysky 140 metru .

Prestoze byla nedele ( jak se pozdeji ukazalo, na prohlidku mesta nemohl byt snad horsi den ), meli jsme kliku na prohlidku Noveho parlamentu i s vykladem. Rikam Novy parlament, protoze ve meste jeste muzete videt Stary parlament, ktery byl v cinnosti v letech 1927-1988. Ten slouzi nyni jako galerie.

Novy parlament jsme tedy probehli krizem krazem a navstivili jsme horni i dolni komoru parlamentu. Odtud jsme presli ke Staremu parlamentu a meli jsme moznost videt i “Ambasadu” domorodcu ( Tent Embassy ), kde domorodci roku 1972 demonstrovali vice nez pul roku za sva prava. O dvacet let pozdeji se zde odehrala podobna akce na vyjadreni nesouhlasu s tim, ze pozemkova prava Aborigincu jeste nebyla doresena. Ani do dnesni doby nebylo dosazeno uspokojive dohody.

Protoze cas jiz znacne pokrocil a autobus zpet do Sydney nam odjizdel v 6 vecer, rozhodli jsme se pro zrychleny presun do Narodniho muzea Australie. Predstavu o zrychlenem presunu jsme meli neco jako taxi, nebo autobus. No nekecam, za nejakych 20 minut chuze nas minul jediny autobus, ktery jaksi mimo zastavky nestavel ( mam pocit, ze jsme pak ani zadnou zastavku nenasli ) a jeden taxik, ktery byl obsazen. Proste tu byl zrychleny presun trochu mimo misu.

Jak jste se jiste dovtipili, muzeum jsme nestihli. Takze jsme si dali kafe v jedne z mala otevrenych kavaren a pak pokracovali na nadrazi. Co se tyce nedele v Canbere, skutecne to tam misty vypadalo jako v Horni Dolni ( kdo jste tam byl, muzete potvrdit ) v linem odpoledni, kde siroko daleko neni videt ani psa. .
Pokud by bylo vic casu, nebo se jelo autem ( tenkrat jsme byli v Sydney kratce, takze o teto moznosti jsme snad ani neuvazovali ), da se toho stihnout pomerne hodne. Za zminku jiste stoji jeste Australian War Memorial ( Australsky valecny pamatnik ).

V podstate neni snad v Australii misto, kde se nesetkate v pamatnikem venovanym “Anzakum”, neboli ANZAC, neboli Australia an New Zealand Army Corps. Kdyz v Evrope roku 1914 vypukla prvni svetova valka, zaplavilo Australii probritske porozumneni. 5.srpna 1914 australsky ministersky predseda vyjadril pocity svych krajanu slovy: “Kdyz je kralovstvi ve valce, je ve valce take Australie”. Proto take 1.listopadu opustil pristav Albany ( WA ) contingent 20.tisic dobrovolniku, Anzaku, kteri se vydali na pomoc sve materske zemi.
Mezitim se na stranu Nemecka pridalo Turecko. Valecni planovaci se v Londyne dohodli, ze je nutne dobyt turecky poloostrov Dardanel a prekvapive zautocit nedaleko Gallipoli, cimz by se otevrela cesta k Cernemu mori.
25.dubna 1915 se za usvitu vylodilo sestnact tisic australskych a novozelandskych vojaku v male zatoce obklopene strmymi utesy. Do zapadu slunce v desti tureckych kulek zahynulo 2000 muzu. Plan, jehoz jedinou nadeji byl moment prekvapeni, byl odhalen diky pohybu jednotek a lodi dlouho predem; v dobe, kdy k utoku doslo, byl proto odsouzen k drtivemu neuspechu. Presto vsak spojenecti vojaci ztraceli sve zivoty dalsich 8 mesicu, aniz by ziskali jediny operny bod.
V prosinci vydal Londyn konecne rozkaz k ustupu. Pro 11.000 australanu, 11.000 francouzu a 33.000 britu bylo vsak pozde. Na turecke strane zemrelo 86.000 vojaku. Z tohoto pohledu se stali prislusnici Anzac skutecnymi hrdiny. Na pocest se kazdorocne 25.dubna kona oslava svatku Anzac.


Cesta zpet do Sydney ubehla jiz bez technickych zavad, zrejme proto, ze Marek spal.



Publikoval: Hexaghon

 


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Bezpečnostní kód: Bezpečnostní kód
Do tohoto pole vložte bezpečnostní kód:

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde.


Související odkazy
· Více o tématu
· Další články od autora Hexaghon
Je rajce ovoce nebo zelenina? Jak odstranime skvrny od cerveneho vina?



Hodnocení článku
Průměrné hodnocení: 5
Účastníků: 2

Výborný

Zvolte počet hvězdiček:

Výborný
Velmi dobré
Dobré
Povedený
Špatné



Možnosti

 Vytisknout článek Vytisknout článek




"Výlet do hlavního města Canberra" | Přihlásit/Registrovat | 0 komentářů
Komentáře vlastní jejich autoři. Neodpovídáme za jejich obsah.








Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím zaregistrujte se.





Powered by Copyright © UNITED-NUKE CMS. All Rights Reserved.
Čas potřebný ke zpracování stránky: 0.04 sekund

Nahoru