Je 25.rijna 2007, kratce pred pul desatou rano Sydneyskeho casu. Zastup divaku se tisni kolem oploceni letiste Kingsford Smith. A proc vlastne? Dnes totiz dojde k historicke udalosti – ze Singapore, kratce po druhe hodine ranni odstartovalo obri letadlo Airbus A380 a absolvuje svuj prvni komercni let na trase Singapore – Sydney.
Spolecnost Airbus predala v Toulouse prvni exemplar nejvetsiho dopravniho letounu sveta Airbus A380 zakaznikovi - spolecnosti Singapore Airlines s osmnactimesicnim zpozdenim. Firma nicmene ujistila zakazniky, ze nepocita s zadnymi dalsimi prodlevami pri vyrobe techto letadel.
Letadlo v barvach Singapore Airlines – bile a tmave modre - nese na trupu napis First to Fly - Prvni, ktere vzletlo. Je v nem misto pro 471 cestujicich ( pricemz pri prvnim letu jich bylo obsazeno jen 455 ), z toho dvanact v prepychove prvni tride lux a sedesat v business class. V nejuspornejsi verzi ale A380 pojme dokonce az 853 cestujicich. Jedna se totiz o prvni letadlo tzv. Fully Double Decker ( cely dvoupatrovy ).
Piloti singapurské spolecnosti se s novym strojem v Toulouse seznamovali nekolik mesicu. Posadka ma celkove 30 clenu.
Prvni pasazeri nebyli uplne obvykli: slo hlavne o letecke nadsence, kteri nevahali zaplatit v prepoctu az dva miliony korun za to, ze budou prvni, kdo v Evrope vyvinutem a nekolik let vyrobou zpozdenem letadle poleti. Letenky se totiz prodavali na internetovem potralu eBAY formou drazby. Vytezek z prvniho letu davaji aerolinky na charitu.
Od 28. rijna jiz leta obri airbus mezi obema mesty kazdy den.
Spolecnost Singapore Airlines prevezme, i kdyz az v pristim roce, dalsi tri exemplare. Diky nim zahaji pravidelny provoz na linkach mezi Singapurem a Londynem.
Spolecnost Emirates ( Spojene Arabske Emiraty ) si objednala nejvice stroju A380 - 47 napevno a osm predbezne. Druhym nejvetsim zakaznikem je australska spolecnost Qantas s dvaceti a nasleduji Singapore Airlines s devatenacti. Celkem ma zatim Airbus 165 pevnych a 24 predbeznych objednavek.
Katalogova cena Airbusu A380 je asi 300 milionu dolaru, tedy v prepoctu neco pres 6 miliard korun. Airbus A380 je nejvetsi civilni letadlo, jake kdy vzletlo, s vyjimkou ruskeho Antonova An-225 Mriya, který ale existuje jiz jen v jedinem exemplari a pouziva se pouze pro dopravu nakladu ( pouzival se i pro prepravu ruskeho raketoplanu BURAN ). A380 ma byt nasazovan na nejvytizenejsi trasy.
Spolecnost Airbus uvadi, ze naklady na pasazera jsou v nem o 15 až 20 procent mensi nez u popularniho "Jumba" - Boeingu 747. Dolet je pres 15 000 kilometru.
Airbus sazi na to, ze v budoucnu se letecka doprava bude vice soustredit na uzlova letiste, odkud se budou cestujici prepravovat do cilove stanice. Konkurencni Boeing naopak soudi, ze vyvoj pujde spise k systemu prepravy rovnou ke konecne stanici, a v dusledku toho sazi na mensi stroje schopne pristavat i na mensich letistich, jako je napriklad jeho novy 787 Dreamliner. Na ten uz ma Boeing pres 700 objednavek, diky cemuz se v zakazkach opet dostal pred Airbus.
A ceho ze se muzete na palube dockat a s cim se muzete setkat?
V letadle jsou 3 tridy. I ekonomicka, v které je 399 mist, je na pomery rady aerolinek velkym luxusem. Napriklad rady sedacek maji mezi sebou o tri palce vetsi roztec, kazda sedacka ma vlastni obrazovku s tisicovkou vlastnich programu nebo s USB portem.
Krome nabidky filmu, CD nebo televizních show maji aerolinky v palubnim zabavnem systemu KrisWorld i nektere kancelarske programy.
Podstatne vetsi luxus nabizi business trida, kam se vejde 60 lidí, kteri budou sedet na zatim nejsirsich sedackach na svete. Business cestujici sedi na horni palube.
Nejdrazsi kabinky – tedy First Class ( prvni trida ), kterych je pouhych 12, jsou na spodni palube vepredu, zbytek obsadi ekonomicka trida.
Na vyvoji paluby pracoval Singapore Airlines 5 let. Chlubi se napriklad dekami a polstarky navrzenymi firmou Givenchy nebo jidlem vybiranym nejlepsimi sefkuchari.
Praha si musi na obri A380 jeste nejaky ten patek pockat, protoze na odbavovani takovych obru neni pripravena. Na rade letist kvuli velikosti letadla vznikly uplne nove terminaly, ktere umozni plynule odbaveni stovek cestujicich najednou. Nejblizsi letiste od Cech je ve Frankfurtu.
Pokud mate zajem se podivat, jak vypada ekonomicka trida v podani Singapore Airlines, kliknete zde.
Pokud mate zajem o tridu Business, video je zde.
Jestlize vam nevyhovuje kvalita business, zkuste First Class zde.
A jak vypada Singapore Airlines Suites ( mega Prvni trida ), kliknete zde.
Technicke udaje letadla:
Delka: 73 m
Rozpeti kridel: 79,8 m
Vyska: 24,1 m
Prumer trupu: 6,95 m
Kapacita: 555 pasazeru
Maximalni kapacita: 880 pasazeru
Maximalni rychlost: 1 062 km/h
Maximalni mozstvi paliva: 388 000 litru
Dolet: 14 450 km
Optimalizovany dolet: 15 100 km
Mimochodem, nastrikani letadla barvami a krycim lakem trva stovce lakyrniku tri tydny a hmotnost letadla vzroste o 600 az 1000 kg. Letadlo je tak velke, ze na kazdem kridle
muze zaparkovat 72 vozidel.
A kdo dostane peníze z drazby?
Tretinu obdrzi Singapore’s Community Chest
Tretina bude rozdelena mezi Sydney Children’s Hospital, Randwick, a The Children’s Hospital at Westmead, oboje v Sydney
Tretinu obdrzi Medecins Sans Frontieres (Lekari bez hranic)
Princ z Orientu si poridil A380
Saudskoarabsky princ Alwaleed Bin Talal Alsaud je prvnim soukromnikem, ktery si koupil obri dopravni letoun Airbus A380. Princ, ktery je podle casopisu Forbes trinactym nejbohatsim clovekem na svete, si objednal VIP verzi superjumba prezdivanou "letajici palac", s oficialnim prejmenovanim na Saudi Royal ( Saudsky kralovsky )
Princ Alwaleed vlastni asi 95 procent celeho kralovstvi, ktere soucasne vlastni 3.6% americkeho bankovniho obra Citibank.
Na kolik miliard nejvetsi dopravni letadlo na svete saudskoarabskeho prince prislo, se muzeme pouze dohadovat. Katalogova cena standardniho stroje presahuje 300 milionu dolaru, tedy zhruba pet a pul miliardy korun. Synovec saudskoarabskeho krale, ktery sve penize zhodnocuje v bankach a hotelich, vlastni uz Boeing 747-400.
Video z pristani Airbusu A380 v Sydney najdete zde:
Informace k clanku byly cerpany ze serveru idnes.cz a news.com.au