Zkusili jsme pro vás vybrat pár zajímavostí, se kterými jsme se na našem putování Dánskem setkali.
Základní informace
Dánské království neboli Kongeriget Danmark, jehož hlavním městem je Kodaň, je konstituční monarchií. Rozkládá se na na 500 ostrovech a jednom poloostrově.
Povětšinou se setkáte s takovou zjednodušenou mapou Dánska, ale patří k němu také Faerské ostrovy a Grónsko, které mají autonomní status a značnou míru nezávislosti. Rovněž se často zapomíná na ostrov Bornholm, který svou polohou evokuje spíše vlastnictví Švédska nebo Polska.
Země je poměrně plochá s převládajícími nížinami. „Nejvyšší“ kopec Dánska je Møllehøj (170,86 m.n.m.) Najdete ho na západní části Jutského poloostrova. Tento kopec byl prohlášen nejvyšším po měřeních v roce 2005. Do té doby za něj byl považován kopec Yding Skov (170,77 m). Ve stejné oblasti leží ještě jeden podobný, Ejer Bavnehøj (170,35 m). Pro porovnání, třeba Říp má 461 m.n.n.
Naopak jedno prvenství by tu bylo. Lammefjord je nejen nejnižším bodem Dánska (-7 m.p.m.), ale vůbec nejnižším bodem v Evropské unii
Podle The Legatum prosperity indexTM z roku 2023 patří obyvatelé Dánska k nejspokojenějším na světě. Jak je patrné z našeho článku z roku 2010 to byla Austrálie, která je nyní až na 13 místě. Dánsko bylo tehdy deváté. Mimochodem, ČR byla tehdy na 23. místě a za těch řekněme 13 let, jsme se zvládli propadnout o 2 místa.
Doprava autem v Dánsku je na pohodu. Na dánských silnicích se mimo město smí
Kontrola prdění :-D
nejvýše 80, ve městech 50 a na dálnici jen 110, místy 130. Člověk s tím musí dopředu počítat především na západním pobřeží, kde kromě Esbjergu není dálnice nikde. Snad v každé vesničce je na začátku radar, měřící rychlost s textem DIN FART (vaše rychlost). Mimochodem v angličtině „fart“ znamená prd. Radary ale snad měří tu rychlost.
Další zajímavostí, se kterou se setkáte ve vesničkách poměrně běžně, jsou retardéry. Cedule o jejich počtu se nachází také hned u vjezdu do obce. Sebemenší a sebeodlehlejší ves jako má radar, má i retardér. Skoro to vypadá, že ves, co nemá retardér, jako by nebyla. A samozřejmě čím víc retardérů, tím víc Adidas.
Pokud máte elektroauto, nebude to pro vás absolutně žádný problém. Na každé čerpací stanici najdete kromě běžného paliva i minimálně 4 nabíječky. Nabíjecí i čerpací stanice jsou většinou bez obsluhy a bez nějakých prodejen okolo. Prostě načerpej energii do svého vozu, zaplať a jeď.
Dnešní den máme v plánu rovněž chození, ale v jiném státě. Byl by hřích nezajet na návštěvu do Švédska, když jsme z Dánska takový kousek.
Včera jsme si koupili na stanici „København H“ lístky do švédského Malmö. Fajn je, že lístky nekupujete na konkrétní čas, a tak můžete jet kdykoliv. Jak se tam
Kostel sv. Petra
dostat je několik variant. My zvolili vlak, a to jak z důvodu rychlosti, pohodlnosti, ale taky ceny.
Cesta z jednoho státu do druhého je vlastně pouze vzdálenost přes Øresundsbron (Öresundský most). Je nejdelším mostem v Evropě s vozovkou i železnicí spojenou do jediné struktury, která vede téměř 8 kilometrů od švédského pobřeží k umělému ostrovu Peberholm uprostřed úžiny. Přechod je zakončen 4 kilometrovým tunelem Drogden z Peberholmu na dánský ostrov Amager. Most je druhým největším pevným mostem na světě. Most byl otevřen v roce 2000 a tak se lze od Gibraltaru až za polární kruh dostat suchou nohou.
My ve Folkets Parku
Pokud pro cestu zvolíte auto, nemůžete se úplně svobodně pohybovat, protože ho máte vždy někde zaparkované, a to se nebavíme o případných platbách za parkování a nalezení vhodného místa. Cesta přes most vás tak vyjde s běžným autem tam i zpět na 980 DKK, což je bratru 3175 Kč, plus zmíněné parkování a plus palivo.
Za autobus Flix bus, zaplatíte přibližně 300 Kč za dospělého jednu cestu, tedy 600 Kč celkem, tady platí, že cena je odvislá od poptávky a času. Cena tam i zpět je tedy v přepočtu 1794 Kč.
Navíc nevýhoda je, že se musíte dostavit na přesný čas.
Vlakem stojí cesta 2 dospělé a dítě do 15 let 480 DKK zpáteční. Bohužel už nedám dohromady, jaký byl rozdíl mezi dospělým a dítětem. Každopádně je to tam i zpět je to 1555 Kč. Jediná nevýhoda je, že lístek nekoupíte online, protože tato jízdenka není dostupná v DSB Webshopu. Jízdenky z oblasti hlavního města do jižního
Gabča a Karl X. Gustav
Švédska lze zakoupit v DSB Sales & Service v oblasti hlavního města, síti minimarketů 7 – Eleven nebo v automatech na jízdenky.
Je trochu škoda, že po příjezdu na zastávku Malmö C, není k dispozici ani jeden informační panel, natož nějaké informace s fyzickou osobou. My jsme v to sice doufali, ale připraveni jsme byli jako vždy.
Z nádraží jsme vyrazili jsme směrem na jih. Prošli jsme si náměstí Stortorget, kterému vévodí socha Karla X. Gustava. Mimochodem, stejně jako v Dánsku, ani ve Švédsku není dějepis náročný. Od roku 1771 je panovník buď Gustav, nebo Karel a 2x to tam střihnul Oskar. Aby se to studentům nepletlo, současným vládcem švédské monarchie je Karel XVI. Gustav
Plán na dnešní den je tak jako vždy, sbalit se a posunout dál. Stan máme ve stínu, a protože v noci i ráno pršelo a následující dvě noci máme pocit, že stan nebudeme vytahovat, tak se ho snažíme co nejvíc vysušit.
Tentokrát nás čeká asi nejzajímavější výlet. Ale o tom až trochu později. Vyrážíme z Billundu a musíme se dostat na třetí největší ostrov Dánska. Třetí? To jako fakt až třetí?
Ačkoliv to tak nevypadá a v úvodu jsem to zmínil, Dánsko se rozkládá na pětistech ostrovech. Největší je Sjæland, potom severojutský a pak Fyn. Člověk se pořád učí.
Vejle – dům „Vlna“
Cestou máme v plánu zastávku v městečku Vejle. Na konci zdejšího fjordu, má bydlení zdejší smetánka. Je vtipné, jak před domem z jedné strany parkuje auto a z druhé strany parkuje jachta, ve velikosti do druhého patra. Nejzajímavějším domem je asi dům „vlna“, který tvoří celkem 5 vln s nádherným výhledem na fjord. Další zajímavou stavbou je Fjordenhus. Jedná se o ikonickou budovu přístavu. Dánsko-islandský umělec Olafur Eliasson a jeho studio budovu navrhli a představují zde nové stavební techniky a umělecká díla spojená v budově, která je otevřena pro veřejnost.
Fjordenhus
Po mostě Vejlefjordbroen opouštíme Vejle a po několika desítkách minut se dostáváme k mostu Lillebæltsbroen, po kterém se dostáváme na ostrov Fyn. Cílem je pro nás poloostrov Lindø. Na další den máme totiž v plánu výlet na ostrov Æbelø.
Ubytování máme tentokrát v Primitive overnatningsplads .
Musíme se ještě podělit o jednu super zkušenost. V každé menší, čí větší vesničce nebo městečku, najdete někoho, kdo prodává něco ze zahrádky nebo z políčka,
včelaře prodávajícího med, květiny řezané i v květináčích nebo prostě někoho, kdo se chce zbavit nějakého haraburdí z kůlny nebo stodoly. Nutno podotknout, že je všechno vystaveno u silnice a bez prodávajícího. Je tam jen kasička a zboží. Přestože to vypadá nehlídané, většina krámků a stánků je pod kamerami.
Stánek vezmi co chceš, hlavně zaplať
Každému přijde něco vhod. Ani my jsme neodolali, a zakoupili něco ovoce, zeleniny a med místního včelaře (mimochodem byl mňam mňam). Ceny jsou vždy u zboží jasně vyznačeny a placení probíhá primárně hotovostí nebo přes MobilPay. My, protože dánskou hotovostí nedisponujeme, platíme nakonec v eurech. Snad se na nás majitel nezlobil. Nezapomínejte, že Dánsko není v měnové unii a má stále dánskou korunu. MobilPay vysvětlujeme ve článku Rady a zajímavosti na cestu .
V cíli, zvaném Lindøgaard jsou na místě jsou k dispozici 2 sheltery (přístřešky) se
Vlevo 2 sheltery, vpravo shelter otevřený
zavíráním, každý pro 2 osoby. Cena oproti běžným kempům je naprosto zanedbatelná, 30 DKK/osobu/noc. Máme zamluvený jen jeden (druhý již byl obsazený v době naší rezervace) a tak ještě nevíme, jak vlastně budeme bydlet všichni 3. Nakonec se ukáže, že místo je vhodné a připravené i pro stany. Navíc je tam k dispozici ještě další shelter, který je doslova pouze přístřeškem – typicky dánský shelter, s otevřeným vchodem.
Nakonec jsme to udělali tak, že Marťa si zabral zavírací shelter pro sebe, takže jsme ještě přikoupili místo pro stan a bylo to. Marťa si to zařídil opravdu komfortně.
Kempinková deka sloužila jako podložka a koberec zároveň, spacák, polštářek , židlička, baterka, jídlo a pití na celou noc, powerbanka a mobil s filmy.
Bydlení All inclusive
Majitel pozemku je pohodář, angličtinou moc nevládne, ale jedno pravidlo je jasné, vozidla se musí parkovat za prostorem pro stany. Součástí je k dispozici záchod a umyvadlo, sprcha je za 10 DKK, možno zakoupit chléb 25 DKK a vejce 2DKK/ks. Fakt jednoduché. Pokud Vás zajímá více toto téma, kde lze nocovat za málo, pak využijte stránku jednoduché kempování v přírodě klikněte na obrázek stanu a uvidíte v celém Dánsku, kde jsou k dispozici, jaká místa. Něco se dá zarezervovat online, jako tady, jinde se musíte spolehnout, že bude místo. Některá tábořiště jsou pouze pro skupiny osob, jako tábory, skauti, oddíly apod., a rezervace jsou možné např. až od určitého počtu osob. Od toho se odvíjí pochopitelně i cena.
Na večeři jsme cestou koupili v Lidlu grilovací set s dřevěným uhlím, tedy je to miska s roštem, kde je už dřevěné uhlí a voskovaný papír, který to zažehne. Jednorázovka, která potěší a nasytí teplým pokrmem. Koupili jsme k tomu i typické dánské párky/klobásy pølser. V kempu je ohniště, ale je nutno mít vlastní SUCHÉ dřevo. Což je v Dánsku celkem problém, takže proto ten grilovací set. Mimochodem párky jsou prostě boooožííííí. ?
Večer jsme odměněni krásnou noční oblohou plnou hvězd. Mimochodem, všimli jste si vůbec, jak díky světelnému znečištění už vůbec nevídáme hvězdy na obloze?
Letošním cílem naší dovolené není nic menšího, než království omývané Severním a Baltským mořem, země Vikingů a Shakespearova Hamleta. Království, které se rozkládá na 500 ostrovech a jednom poloostrově. Na ostrově Sjælland leží hlavní město Dánska, Kodaň.
22/07/2023 Praha – Hvidbjergstrand kemp
Protože máme před sebou slušnou porci kilometrů, vyjíždíme v sobotu z Prahy už v 5:00 . Nakonec se to ukazuje jako velmi prozíravé. Cestou jsou po různu kolony, největší je v Hamburku a zabere nám celou hodinu. Cestou na Dánské hranice u Flensburku stále nějaké zácpy, ale bez většího důvodu. Jen někde je snížení že 3 pruhů na 2, ale jinak větší důvod je snad jen počet vozidel. Navigace vymýšlí stále nějaké jiné "zaručeně rychlejší" varianty, ale když přijde na věc, jsou z toho tak 3 minuty k dobru, a navíc najetých 15 km.
Na dánských silnicích se mimo město smí nejvýše 80, ve městech 50 a na dálnici jen
Záchranář na Rømø
110. Místy 130. Ono už ani Německo není, co bývalo. Jednak se všude pořád něco děje, nějaké uzavírky a opravy, takže není problém mít z neomezené rychlosti před tunelem najednou 100 a za chvíli hned 80... ono to dá zabrat i ze 130.
Cestou do cílové destinace máme v plánu stavit se ještě na ostrově Rømø. Čech to přečte jednoduše Romo (možná se tu kdysi vyráběly ty pračky ) zato Dán to vysloví Rëmë, přičemž to R vysloví jako UE . No masakr.
Rømø je super ostrov. Hlavně proto, že se autem dostanete až na pláž, fakt klidně tak 30 m od moře. Spousta mušlí, takže probíhalo hledání té nejlepší, a přestože bylo pod mrakem, vypadalo moře teplejší než vzduch a spousta nadšenců to vyzkoušela i na vlastní kůži.
My jsme ale měli spadeno i na něco jiného. Driftování autem na pláži. Jako fakt bomba.
Ostrov patří k národnímu parku Waddenské moře. Je plochý (nejvyšší bod má 19 metrů nad mořem), nacházejí se na něm četné písečné pláže, duny, vřesoviště, bažiny a jezírka. Je oblíbenou prázdninovou destinací, kde je oblíbená cykloturistika , golf , pouštění draků a výše zmíněná jízda automobilem v písku.
V severní části ostrova se nachází vojenské cvičiště Juvre Sand o rozloze 20 km2, kam je vstup zakázán. Na Rømø žije i velké množství ptáků. Pozoruhodným jevem je „sort sol“ (černé slunce), kdy za soumraku můžete vidět obrovská hejna špačků.
Moc jsme se ale zdržet nemohli, kolony udělali v plánu docela slušnou časovou díru zhruba 2-2,5 hodiny a tak z Rømø do cílové destinace zbývalo ještě 1,5 hodiny.
Cestou projíždíme ještě městečko Ribe. Nezastavujeme tu, ale jedna zajímavost by tu byla. Královna Dagmar. První Češka, která vstoupila do dánské historie dodnes se tady o ní zpívají písně. Byla to dcera Přemysla Otakara I. a roku 1203 se vdala za Valdemara II. Vítězného a oba se usídlili tady v tomto nejstarším středověkém městečku. Tehdy bylo Dánské království nejmocnější a největší ve své středověké historii. Dánové vládli nad Norskem, Švédskem, Finskem, částí Německa a dobývali Estonsko.
Do Hvidbejrg strand superior kempu jsme dorazili jsme kolem 18:30. Stan jsme
Hvidbjerg Strand Superior camping & resort
dostavěli za vteřinu 12 a začalo pršet . Jinak kemp Hvidbjergstrand je fakt parádní. Aquapark, westernové městečko, kde se vyřádí děti doslova do posledních sil. Večer ještě asi v 21:30 jdeme omrknout pláž za kempem, vzdálenou 200 m.
Cena 1500 DKK / 2 noci
23/07/2023 Hvidbjergstrand kemp
Dneska celý den prší. Prší v celé půlce Dánska. A během odpoledne prší už nad celým Dánskem. Nejlepší termín je pro návštěvu Dánska právě v letních měsících, ale ty jsou zároveň bohaté na srážky, takže je třeba s tím počítat. A jak říká jedno staré dánské přísloví: "neexistuje špatné počasí, ale jen špatné oblečení".
Proto jsme strávili den indoor, tedy v aquaparku a děti jakékoliv věkové kategorie budou nadšené z obrovské herny ve westernovém stylu. Oboje 1x denně je vstup pro celou rodinu v ceně kempu, aquapark je na 3 hodiny denně.
Celkově camp fakt luxus, no nakonec se pyšní ****** hvězdičkami. Už jen to, že i v koupelnách hrála hudba, a spotřebiče Miele, mluví samo za sebe.