| Dánsko II. část | |
| Publikováno: Sobota, 03.08. 2024 - 18:50:01 Autor: Hexaghon
Téma:
|
|
|
Dánsko II. část
30/07/2023 Billund - Lindø
Plán na dnešní den je tak jako vždy, sbalit se a posunout dál. Stan máme ve stínu, a protože v noci i ráno pršelo a následující dvě noci máme pocit, že stan nebudeme vytahovat, tak se ho snažíme co nejvíc vysušit.
Tentokrát nás čeká asi nejzajímavější výlet. Ale o tom až trochu později. Vyrážíme z Billundu a musíme se dostat na třetí největší ostrov Dánska. Třetí? To jako fakt až třetí?
Ačkoliv to tak nevypadá a v úvodu jsem to zmínil, Dánsko se rozkládá na pětistech ostrovech. Největší je Sjæland, potom severojutský a pak Fyn. Člověk se pořád učí.
|
Vejle – dům „Vlna“ |
Cestou máme v plánu zastávku v městečku Vejle. Na konci zdejšího fjordu, má bydlení zdejší smetánka. Je vtipné, jak před domem z jedné strany parkuje auto a z druhé strany parkuje jachta, ve velikosti do druhého patra. Nejzajímavějším domem je asi dům „vlna“, který tvoří celkem 5 vln s nádherným výhledem na fjord. Další zajímavou stavbou je Fjordenhus. Jedná se o ikonickou budovu přístavu. Dánsko-islandský umělec Olafur Eliasson a jeho studio budovu navrhli a představují zde nové stavební techniky a umělecká díla spojená v budově, která je otevřena pro veřejnost.
|
Fjordenhus |
Po mostě Vejlefjordbroen opouštíme Vejle a po několika desítkách minut se dostáváme k mostu Lillebæltsbroen, po kterém se dostáváme na ostrov Fyn. Cílem je pro nás poloostrov Lindø. Na další den máme totiž v plánu výlet na ostrov Æbelø.
Ubytování máme tentokrát v Primitive overnatningsplads .
Musíme se ještě podělit o jednu super zkušenost. V každé menší, čí větší vesničce nebo městečku, najdete někoho, kdo prodává něco ze zahrádky nebo z políčka,
včelaře prodávajícího med, květiny řezané i v květináčích nebo prostě někoho, kdo se chce zbavit nějakého haraburdí z kůlny nebo stodoly. Nutno podotknout, že je všechno vystaveno u silnice a bez prodávajícího. Je tam jen kasička a zboží. Přestože to vypadá nehlídané, většina krámků a stánků je pod kamerami.
|
Stánek vezmi co chceš, hlavně zaplať |
Každému přijde něco vhod. Ani my jsme neodolali, a zakoupili něco ovoce, zeleniny a med místního včelaře (mimochodem byl mňam mňam). Ceny jsou vždy u zboží jasně vyznačeny a placení probíhá primárně hotovostí nebo přes MobilPay. My, protože dánskou hotovostí nedisponujeme, platíme nakonec v eurech. Snad se na nás majitel nezlobil. Nezapomínejte, že Dánsko není v měnové unii a má stále dánskou korunu. MobilPay vysvětlujeme ve článku Rady a zajímavosti na cestu .
V cíli, zvaném Lindøgaard jsou na místě jsou k dispozici 2 sheltery (přístřešky) se
|
Vlevo 2 sheltery, vpravo shelter otevřený |
zavíráním, každý pro 2 osoby. Cena oproti běžným kempům je naprosto zanedbatelná, 30 DKK/osobu/noc. Máme zamluvený jen jeden (druhý již byl obsazený v době naší rezervace) a tak ještě nevíme, jak vlastně budeme bydlet všichni 3. Nakonec se ukáže, že místo je vhodné a připravené i pro stany. Navíc je tam k dispozici ještě další shelter, který je doslova pouze přístřeškem – typicky dánský shelter, s otevřeným vchodem.
Nakonec jsme to udělali tak, že Marťa si zabral zavírací shelter pro sebe, takže jsme ještě přikoupili místo pro stan a bylo to. Marťa si to zařídil opravdu komfortně.
Kempinková deka sloužila jako podložka a koberec zároveň, spacák, polštářek , židlička, baterka, jídlo a pití na celou noc, powerbanka a mobil s filmy.
|
Bydlení All inclusive |
Majitel pozemku je pohodář, angličtinou moc nevládne, ale jedno pravidlo je jasné, vozidla se musí parkovat za prostorem pro stany. Součástí je k dispozici záchod a umyvadlo, sprcha je za 10 DKK, možno zakoupit chléb 25 DKK a vejce 2DKK/ks. Fakt jednoduché. Pokud Vás zajímá více toto téma, kde lze nocovat za málo, pak využijte stránku jednoduché kempování v přírodě klikněte na obrázek stanu a uvidíte v celém Dánsku, kde jsou k dispozici, jaká místa. Něco se dá zarezervovat online, jako tady, jinde se musíte spolehnout, že bude místo. Některá tábořiště jsou pouze pro skupiny osob, jako tábory, skauti, oddíly apod., a rezervace jsou možné např. až od určitého počtu osob. Od toho se odvíjí pochopitelně i cena.
Na večeři jsme cestou koupili v Lidlu grilovací set s dřevěným uhlím, tedy je to miska s roštem, kde je už dřevěné uhlí a voskovaný papír, který to zažehne. Jednorázovka, která potěší a nasytí teplým pokrmem. Koupili jsme k tomu i typické dánské párky/klobásy pølser. V kempu je ohniště, ale je nutno mít vlastní SUCHÉ dřevo. Což je v Dánsku celkem problém, takže proto ten grilovací set. Mimochodem párky jsou prostě boooožííííí. ?
Večer jsme odměněni krásnou noční oblohou plnou hvězd. Mimochodem, všimli jste si vůbec, jak díky světelnému znečištění už vůbec nevídáme hvězdy na obloze?
31/07/2023 Výlet na Æbelø
A je to tady, vyrážíme v 7 ráno, asi hodinu po odlivu (low tide). Vody je u dospělého něco pod kolena. První část cesty na Æbelø Holm trvá asi 45 minut a dlouhá je 1,5 km. Tady je nutné si vše naplánovat, protože se tam a pak i zpět brodíte mořem.
Projdete se přes Æbelø Holm a pak je to dalších asi 20 minut na Æbelø.
|
Vodou 65 minut. Tady upadnout nechceš |
Do Æbelø se dostanete pěšky z parkoviště u Lindøhoved přes vodu směrem k Æbelø Holm. Ve vodě jsou kůly, které pomáhají určovat správný směr. Asi po 45 minutách přes vodu se dostanete k Æbelø Holm, což je malý ostrůvek před Æbelø. Přes Æbelø Holm se dostanete suchou nohou. Pak je to 20 minut chůze a záleží na přílivu/odlivu jestli půjdete i částečně vodou, dokud se nedostanete do Æbelø.
Voda postupně stoupá a klesá. Je dobré chodit v časovém úseku zhruba od dvou-tří hodin před odlivem do dvou až tří hodin po odlivu. Pamatujte, že silný vítr ze severu znamená zvýšenou hladinu vody a velmi špatný nápad, je chodit do Æbelø večer nebo v noci. Po setmění už není vidět, kam jdete a vody není všude málo.
V zimním období od poloviny září do poloviny května je voda chladná a počasí mnohem více větrné. Buďte si také vědomi fenoménu superměsíce! Několikrát do
|
Biodiverzita |
roka se Měsíc přiblíží k Zemi více než obvykle. Tento jev se také nazývá superměsíc.
Když je superměsíc, může se objevit příliv a vysoká hladina vody ve vodách kolem Æbelø. Superměsíc v Dánsku byl hned 1. srpna 2023 ve 20:33.
Časový rozvrh (timetable) pro příliv (high tide) a odliv (low tide) najdete na stránce zde: Æbelø – časový rozvrh přílivů a odlivů. Ale dost varování, myslím, že je to jasné. Na samotném Æbelø Holm je asi jediná zajímavost, kterou asi minete, pokud o ní nevíte. Skanse. Jedná se o vojenský bunkr, který je ale už tak zarostlý, že to ani nepoznáte. Z Æbelø Holm nám cesta trvala počítám místo 20 minut asi hodinu, protože probíhal celkem už pravidelný sběr kamenů a mušlí. Také jsme mohli na chvíli zahléhnout na začátku článku zmíněný jev „sort sol“ (černé slunce), velké hejno špačků.
|
Maják na ostrově Æbelø |
Ostrov jsme se rozhodli obejít zleva. První, na co narazíte je jako v celém Dánsku pobřežní obrana z II. světové války, Stenleje. Po ostrově se pohybujete po dobře značených cestách. Na ostrově je i několik usedlostí a maják. Všechny mají před vstupem varování, že se jedná o soukromý pozemek a vše je sledováno kamerami. Soukromí vlastníků jsme respektovali, a tak i maják jsme fotili z nejbližší přístupné cesty. Na severovýchodě ostrova se ještě nachází vyhlídkové místo a na jihovýchodě vrak ztroskotané menší loďky. Nebylo kam spěchat, ostrov není nijak velký, ale zase se musíte přizpůsobit odlivu.
V jednu chvíli, když jsme došli na místo, kam lidská noha málokdy vkročí, jsem se jal skupině vysvětlovat, jaká je tu zde nádherná a rozmanitá biodiverzita, tak skupina vyprskla smíchy a milou biodiverzitu jsem měl na talíři po zbytek dovolené.
|
Výhled ze severovýchodní části ostrova |
Ostrov jsme prošli křížem krážem, a nakonec jsme se uvelebili nedaleko ztroskotané lodi, na útesu, kde nás krásně vysušilo sluníčko, protože před tím nás to trochu spláchlo a pomalu čekali na optimální čas vyrazit zpět.
Jak se vybavit na cestu? Æbelø je víceméně opuštěné. Není tu voda, záchod, jídlo ani nic jiného. Nezapomeňte si tedy vzít vodu, jídlo, pytle na odpadky atd. A samozřejmě si to všechno musíte vzít s sebou, aby Æbelø mohlo zůstat stále krásné.
Cestu v moři lze absolvovat různě, někdo jde v keckách, ve kterých jde i po zbytek cesty, někdo jde bos, ale na dně jsou však kameny a mušle. My měli boty do vody a na souši jsme se přezuli do sandálů.
Na Æbelø není toaleta ani přístup k vodě. V Lindøhoved, odkud začínáte svou cestu do Æbelø, je veřejné WC. Voda z kohoutku je tam k dispozici.
Pokud vás to přepadne na ostrově, doporučení jsou přinést si malý rýč a biologicky rozložitelný toaletní papír.
Na ostrov a zpět neexistuje žádná pravidelná doprava. Někdy kolem projíždí traktor, ale ten je určen pouze pro ty, kteří pracují na ostrově.
Samotná procházka po ostrově po cestách zabere asi hodinu a je dlouhá asi 7 km.
Každé léto jsou k dispozici prohlídky s průvodcem do Æbelø, které si můžete rezervovat. Více o tom můžete vidět zde Æbelø s průvodcem. Průvodce mluví jen dánsky.
Pokud si chcete naplánovat prohlídku Æbelø s průvodcem, potřebujete povolení od vlastníků Æbelø, nadace Aage V. Jensen Naturfond. Povolení udělují pouze jedné skupině denně.
Byl to opravdu krásný výlet, vřele doporučujeme. )
01/08/2023 Lindø - Kodaň
Ráno, když se chystáme balit, našli jsme ve stanu několik nezvaných návštěvníků. Slimáci snad úplně všude
Vyrážíme směr další ostrov, tentokrát je to Sjælland, kde se nachází hlavní město
|
Most Storebaeltsbroen |
Dánska, Kodaň. Oklikou míjíme historické město Odense, které proslulo hlavně tím, že se tady v roce 1805 v rodině chudého obuvníka narodil Hans Christian Andersen. Mrzí nás, že nejde stihnout a vidět všechno (Odense si moc chválí), myslím, že to budeme muset absolvovat ještě jindy.
V Dánsku se nikde nic moc neplatí, a to počínaje parkovištěm (v Grenenu to byla výjimka), dálnicemi konče. Co ale platíte, jsou některé mosty.
Most Storebaeltsbroen spojuje ostrovy Fyn a Sjælland. Přejezd stojí u běžného auta 270 DKK (teď koukám už je to 275 DKK), což je nějakých €36,23, což je nějakých 824 Kč, podle aktuálního kurzu. Ceny za všechna vozidla si můžete zjistit zde: Most Storebaeltsbroen - ceník. Ještě před nedávnem se z ostrova Fyn na ostrov Sjælland dalo dostat jen trajektem.
|
Katedrála v Roskilde |
Dnes tady stojí nejdelší evropský most 18 km, který je zavěšen na dvou obřích pilířích ve výšce 72 m nad hladinou moře a umožňuje proplouvat lodím. Zvláštní tlumiče na mostních pilířích ovládá nejmodernější technika. Když se během bouře přiblíží velká masa vody začne počítačem řízený tlumič kmitat, aby oslabil účinek vody. Most patří mezi Sedm divů současného světa.
|
Dánské hotdogy |
Ještě ale před tím, než se v Kodani ubytujeme, máme v plánu něco jiného. Ve městě Roskilde je z cihel postavená gotická katedrála. Její počátky sahají do 12. století, kdy započala její výstavba. V roce 1995 se katedrála stala součástí světového dědictví.
Co je důležité je, že katedrála je místem posledního spočinutí členů královské rodiny. Ve svatyni jsou tak uloženy ostatky 39 králů a královen Dánska, tj. všech králů a královen od doby Kristiána III. Jakkoliv se to může zdát morbidní, své místo už má
připraveno i současná vládkyně Margaret II. Nejzajímavější na celé věci je, že skleněný sarkofág byl vytvořen v ČR. Záměr se promýšlel, konzultoval a postupně realizoval od roku 2003 až do finální podoby a instalace v katedrále v roce 2018. Více si lze přečíst zde: Sarkofág pro dánskou královnu nebo byl natočen film, který měl premiéru v roce 2019 Sarkofág pro královnu, více zde: Film - Sarkofág pro královnu
Po prohlídce nám trochu vyhládlo, a tak jsme se rozhodli ochutnat nějaký street food, kterým je Dánsko rovněž pověstné. Přímo na náměstí v Roskilde je stánek Lene’s Streetfood s hotdogy a burgery, a tak jsme jich několik vyzkoušeli. Jmenovitě Lene’s Smovser (35 DKK), Torvets Hotte Gris (35 DKK) a Jyde hotdog (30 DKK). No ale že to bylo něco! Tak jsme si šli pro nášup.
Tady je vhodné zmínit parkování. V Dánsku je pomalu povinností mít za oknem parkovací hodiny. Je to proto, že Dánsko není ČR, a tak se na parkovištích nerejžuje jako u nás. Zpravidla jsou vždy tak 2 hodiny zdarma a platí se až tak od té třetí. Rozhodně tu ale není nějaký ten chlápek, co to tu má pod kontrolou, ale všechno je na poctivosti řidiče. Asi to nějakou kontrolu mít bude, ale protože jsme byli vždy poctiví, s pokutou jsme se nesetkali. Náhodou ale Gabča potkala v kempu v Kodani pár z Austrálie, se kterým se dala do řeči a ti zrovna zmínili, že pokutu dostali u nákupního centra. Základem bylo, že neměli nastaveny parkovací hodiny. Prostě přijedu na místo, vidím na ceduli text „2 timer“ a vím, že mám max 2 hodiny a pak musím pryč (nebo platím).
02/08/2023 Kodaň
Je to tu. Hlavní město Kodaň. Je tu spousta míst, co vidět a kam se vydat. Není to ani daleko ani blízko centru Kodaně, prostě asi 15 minut vlakem.
Nejčastější výlety letecky z ostatních států Evropy jsou právě sem. Kodaň je hlavní a největší město Dánska. Leží na východním pobřeží ostrova Sjælland a částečně na
|
Pevnost Kastellet |
ostrově Amager. Žije zde 645.000 obyvatel (pro srovnání Praha má 1,3 mil.), v celé městské aglomeraci Kodaně je to přes jeden milion. Kodaň je rovněž sídlem dánské královny Margharet II..
Do města jsme se přesunuli z nejbližší zastávky vlaku, Brøndbyøster St. do zastávky Østerport St. A začali jsme prohlídkou Kastellet.
Je to jedna z nejlépe zachovaných pevností v severní Evropě. Je postavena ve formě pětiúhelníku s baštami v rozích. Kastellet byl souvislý s prstencem bastionových hradeb, které dříve obklopovaly Kodaň, ale z nichž dnes zůstaly pouze hradby Christianshavn.
Poté následoval přesun k ikonické soše Malé mořské víly (Den lille Havfrue). Tato bronzová socha je od roku 1913 jedním z nejznámějších symbolů Kodaně a celého Dánska. Měří 1,25 metru a váží 175 kilogramů. Dílo bylo inspirováno stejnojmennou pohádkou dánského spisovatele Hanse Christiana Andersena.
U sochy nám, a nejen nám, na zábradlí ochotně pózoval malý ptáček – mládě Kavky obecné, co čekal, jestli nedostane něco do zobáčku. Pozornost se někdy obracela víc na něj, než na sochu )
Další kroky nás zavedli k renesančnímu zámku Rosenborg (Rosenborg Slot).
|
Zámek Rosenborg |
Na dvoře královského zámku Rosenborg Slot nacvičují často nováčci královské gardy slavnostní pochod. Zajímavostí je, že v Dánsku je sice povinná prezenční vojenská služba, ale v rámci odvodu se losují čísla a kdo půjde na vojnu, o tom rozhoduje náhoda.
Odtud jsme na chvilku jsme zabrousili i do botanické zahrady, která je hned naproti zámku. Trochu jsme nemohli najít vchod, tak vězte, že jediný se nachází v jižním cípu zahrady. Nemohli jsme také minout věž Rundetaarn.
Věž ze 17. století, která se nachází téměř v centru Kodaně. Je jedním z mnoha
|
Věž Rundetaarn |
architektonických projektů krále Kristiána IV. Původně byla používána pouze jako astronomická observatoř, která je nahoře dodnes. Je známá zejména díky své spirálovité cestě, uvnitř tedy nejsou schody. Resp. jsou, ale až téměř před vrcholem. Uprostřed je věž dutá a dnes se lze postavit na pochozí sklo nahoře a podívat se dolů. Je to trochu pro silné žaludky.
Přes náměstí Kongens Nitorv, kterému vévodí socha Kristiana V. jsme se dostali do pohádky. Tu totiž připomíná přístav Nyhavn neboli Nový přístav. Je to asi nejnavštěvovanější a nejfotografovanější místo v celé Kodani. Nyhavn je nábřeží, vodní kanál a zábavní čtvrť ze 17. století. Táhne se od Kongens Nytorv k přístavní frontě jižně od Royal Playhouse a je lemován pestrobarevnými městskými domy ze 17. a počátku 18. století. Je tu spousta barů, kaváren a restaurací. Součástí kanálu je dnes i mnoho historických dřevěných lodí.
Posilněni obrovskou zmrzlinou z cukrárny Vaffelbageren, která byla nahoře s polevou marshmallow (marshmallow fluff), kterou rozhodně doporučujeme, jsme se vydali na dánský
|
Nyhavn, neboli Nový přístav |
královský palác Amalienborg. Jedná se o sídlo dánských králů, aktuálně Margaret II. Palác je využíván především jako zimní sídlo. Jeho čtyři paláce jsou pojmenovány Christian VII., Christian VIII., Frederik VIII. a Christian IX.
Mimochodem, a už jsem to zmiňoval, že v Dánsku bych se chtěl učit dějepis. Dánští králové se totiž od 16. století jmenovali Christian nebo Frederik měnila se pouze jejich pořadová čísla. Od roku 1972 ale vládne královna Margaret II. Museli kvůli ní změnit ústavu, aby se žena mohla stát následnicí trůnu. Královna mimo jiné píše a překládá knížky, a dokonce i navrhuje kostýmy pro Královské divadlo. Dánové ji zbožňují a nedají na ni dopustit.
Čas už dost pokročil, ale my měli v plánu ještě něco, kde se nemusí moc chodit. Metro. O dopravě a dalších zajímavostech se dočtete v tomto článku, nicméně hlavní zajímavostí je to, že metro je bez řidiče . My už to zažili v několika světových metropolích, jako v Singapuru, Pekingu, ale pro Marťu to byla novinka.
Pak už nezbývalo, než se zase přesunout na vlakovou linku B ve směru na Brøndbyøster a dojet domů. Byli jsme dneska fakt uchození.
03/08/2023 Malmö
Udělali jsme si takovou malou odbočku do jiného státu. Pokud vás zajímá, co jsme dělali a viděli ve Švédsku a jak se tam dostat, klikněte zde.
04/08/2023 Kodaň - Møns Klint
Dnešní den začíná jako obvykle balením stanu, ale nejedeme na rychlost. Cílová destinace není daleko a je už poslední na naší pouti Dánskem. Møns Klint. Jedná se o pobřežní útes na východě dánského ostrova Møn, tvořený křídou. Je dlouhý přes 6 km a nejvyšší bod, známý jako Dronningestolen, dosahuje výšky 128 metrů nad mořem.
Pro počáteční bod trasy jsme si vybrali nocování v kempu nazvaném příhodně, Møns Klint. Je to snad jediný kemp, který nemá místa určená nějakým číslem nebo soustavou pečlivě sestříhaných keřů. Místo si můžete vybrat, a to hned z několika lokalit, které vám dají na výběr v recepci. Pokud mate dost času, je tu k
|
Møns Klint |
dispozici bazén do 18:00, minigolf a velké hřiště pro dovádějící ratolesti.
My jsme tu ale z jiného důvodu. Postavili jsme naše obydlí a přesunuli se ke zhruba 3,2 km vzdálenému Geocentru Møns Klint. Je to geologické a přírodovědné muzeum a nachází se v blízkosti vrcholu křídových útesů, odkud je vlastně startovní pozice pro výlety všemi směry. Centrum bylo otevřeno 29. května 2007 královnou Margrethe. Mimochodem, parkoviště jako jedno z mála v Dánsku je placené. Prvních 30 minut je zdarma a pak je platba buď 45 DKK (nebo odpovídají ekvivalent €6). Platba je kartou v automatu před odjezdem.
Přestože jsme měli trasu naplánovanou, a to v délce asi 10 km , na místě jsme se rozhodli úplně jinak. Od Geocentra jsme se vydali vpravo trasou č.5, směrem na Gråryg Fald. Cestou míjíte několik krásných scenérií ”moře a útesy”. Cesta vás zavede na vrchol útesu a pak po schodech 108 výškových metrů dolů na pláž. Nejvyšší místo útesů a známá dominanta – Sommerspiret, se ale zřítil již v roce 1988 do moře. To ale útesům jejich krásu nijak neubírá. Hned dole na pláži se potkáváme se skupinkou, která jde s průvodcem. Chvíli sleduji, jak skupinka stále usilovně něco na pláži hledá. Dávám se s průvodkyní do řeči a dozvídám se, že fosilie. Tak jsme
|
Hledání fosilií |
taky začali lézt po zemi a hledat. Tedy takhle, ”pláž” je kamenitá a některé kameny mohou právě fosilie ukrývat. Takže všichni se snaží hledat a rozbíjet, co jim přijde pod ruku. Každopádně jsme štěstí neměli, ale svoje ovoce to stejně přineslo. Opět neseme slušnou sbírku kamenů, která se rozrostla i o další komoditu – písek. Ještě je nutno zmínit, že na výlet je určitě fajn pevnější obuv, sandálky a žabky jsou vysloveně mimo.
Postupně jsme prošli trasu až k Maglevands Fald, což jsou opět schody. Jaké bylo ale naše překvapení, že se nedá projít suchou nohou. Prostě i tady, je dobře vědět, kdy je příliv a kdy odliv. Problém měli i lidé, kteří šli z druhé strany od Dronningestolen (128 m), takže vodou, po kluzkých kamenech se muselo projít dobrých 150 m. Druhou alternativu měli jít kousek po nánosu různých řas a dalšího bio bordelu. A vidina toho, že ti to uklouzne a spadneš do toho… To fakt nechceš.
|
Møns Klint – cesta vodou |
Tak jsme to dali vodou ke schodišti a pak pěkně nahoru. Na schodišti jsou čas od času odpočívadla s lavičkou, takže to zvládnou i méně trénovaní jedinci. Ještě musím zmínit tu cestu z útesů do civilizace. Cesta má takový zvláštní povrch, něco mezi udusanou hlínou a lesní cestou. Jezdí se tu 30 km/h a má to svůj důvod. Cesta je samý výmol, takže pozor.
V kempu je to fakt super, škoda, že se nemůžeme zdržet déle. Díky bazénu jsme po několika dnech zjistili, že nám chybí komplet všechny troje plavky. Po usilovném přemýšlení jsme přišli na to, že zůstali v Lego vesnici na altánu, kam jsme je dali na dosušení.
05/08/2023 Møns Klint – Gedser
Dneska vyrážíme opravdu brzy. Musíme na trajekt. Ten odjíždí v 9 a nejpozdější nalodění je v 8:45. Z kempu to máme dobrých 1,5 hodiny, ale nikdy nevíte, co vás na silnici potká. Odjíždíme v 7 a podle domluvy s recepcí, házíme karty (slouží
|
Trajekt Scandlines Korunní princ Frederik |
především pro teplou sprchu) do kastlíku u recepce. Pokud nevíte, co to je, znamená to bedničku nebo schránku na dopisy. Jde o krajový výraz. Cestou se
nepřihodilo nic, co by stálo za řeč, a tak přijiždíme do Gedser s časovou rezervou. V místním marketu Brugsen nakupujeme poslední drobnosti, párky pølser na domů a už se řadíme do řady za ostatní, odjíždějící stejným trajektem. Trajekty provozuje společnost Scandlines. Lístky jsme koupili už před odcestováním do Dánska, přímo na stránkách Scandlines, ale pokud nevládnete jiným jazykem než češtinou, je i dost alternativ, kde je web v češtině. Je ale možné, že to bude s nějakým příplatkem za zprostředkování.
|
Konec krásné dovolené |
U brány je třeba naskenovat kód jízdenky, ten je pro všechny cestující jeden. Pokud máte zaplacenou snídani nebo jiná jídla v závislosti na denním čase, vyjedou vám kupony pro všechny cestující. Na závěr se s vámi automat rozloučí a určí vám lajnu,
do které se s vozidlem postavíte. Takže dávat pozor. Chvíli před naloděním si lze zkrátit např. návštěvou WC
Pak už nastalo nalodění. Těžko říct, jaký je v tom systém, ale line 4, ke které jsme stáli se naloďovala asi jako třetí od konce. Na palubě byla pochopitelně docela bitka o sezení u oken a další lepší místa a kdo dřív přijde, ten dřív mele. Nakonec jsme sezení sehnali, ale byla to bída. Po chvilce jsme se tedy začali shánět po Scanlines Buffetu, který jsem koupil tak trochu jako překvapení na závěr cesty. Teprve pak jsme přišli na to, že se nemusíme mačkat s ostatními v kotelně
v podpalubí , ale že máme rezervovaná místa na přídi lodi. Snídaně ve stylu „all you can eat“ na sebe nedala dlouho čekat, a tak jsme tam strávili celé 2 hodiny plavby.
Pak už nezbývalo, než v Rostocku vyjet z trajektu a vydat se směrem rodná hrouda. Nakonec jsme celkem ujeli lehce přes 3000 km.
Dovolená byla super a pokud se necháte inspirovat našimi zážitky, dejte nám to vědět!
Pro zajímavosti a rady na cestu po Dánsku, klikněte zde
Pro první část naší cesty po Dánsku klikněte zde
Pro část naší cesty po Švédsku klikněte zde
Celá naše cesta i s detaily:
|
|
| | Publikoval: Hexaghon | |
| |
|
| | | Průměrné hodnocení: 5 Účastníků: 1
| | | | |
|