Vítejte na Australia 2005 - 2008
 
    


Menu
· Domů
· Ankety
· Doporučte nás
· Články
· Články Archiv
· Fotogalerie
· Downloads/Ke stažení
· Kurzovní lístek ČNB
· Napište nám...
· Návštěvní kniha
· Přihlášení - Menu
· Satelitní Mapa
· Smajlíci / Smilies
· Statistika webu
· Top 10
· Zajímavé odkazy
· Otestujte si svoje geografické znalosti



Články z cest

Australia
Jak ovládat náš web
Doprava v Sydney
Slunce, opalování a pláže
Co vás může potkat na silnici
Domácnost, nákupy a trocha alkoholu
Nejen vodou živ je člověk
Australia Day 2007, Pebbly Beach & Jervis Bay
Heartbreak Ridge Paintball
A1 Grand Prix Sydney
Queen Mary 2 & Queen Elizabeth 2
Formula 1 ING Grand Prix Melbourne 2007
Earth Hour – 60 Minutes
Great Ocean Road
Sydney Harbour Bridge
USS Kitty Hawk (CV-63)
Whale watching – Pozorování velryb
Gold Coast – Zlaté pobřeží
Airbus A380
Australian International Motor Show
Hunter Valley
Sydney-Hobart Race
Queen Victoria & Queen Elizabeth 2
Captain Cook Coffee Cruise
Je rajče ovoce nebo zelenina? Jak odstraníme skvrny od červeného vína?
Australian Trip NT & QLD
Veselé Velikonoce aneb co se jinam nevešlo...
Fort Denison
Sydney Opera House
Mardi Gras - festival gayů a lesbiček
Australské vlajky
Maritime Museum
Pobřežní procházka Bondi - Coogee
Czenglish, aneb tohle vás ve škole nenaučí
Sydney Olympic Park - Kola
Jak jsme (ne)dostali víza do USA, ale do Číny
Výlet do hlavního města Canberra
Minus 5 Bar
V Austrálii se žije blaze
New Zealand
  Deníček I.část
  Deníček II.část
  Deníček III.část + doporučení na cestu
  Nový Zéland vybírá novou státní zástavu
Japan
  Deníček I.část
  Deníček II.část
  Zajímavosti a rady na cestu
Singapore
  Deníček Singapur
  Zajímavosti a rady na cestu
Malaysia
  Deníček Malajsie
  Zajímavosti a rady na cestu
Thailand
  Deníček Thajsko
  Zajímavosti a rady na cestu
Laos
  Na skok do Laosu
Fiji
  Deníček Fiji
Hong Kong
  Deníček z cesty
  Praktické rady a zajímavosti – Hong Kong
Macau
  Výlet do Macau
  Praktické rady a zajímavosti – Macau
China
  Čína I.část; Peking, Xian
  Čína II.část; Chengdu, Shanghai
Czech Republic
  Letadla, auta, vlaky, lodě a autobusy
  Registrační značka s vlastním motivem?
  Zastavili se u nás kamarádi ze Slovenska
  PF 2009 aneb co se jinam nevešlo
  Ukradli Vám mobil? Poradíme, co dělat
  Registrační značka s vlastním motivem 2
United Kingdom
  Manchester
Slovakia
  Vysoké Tatry
Austria
  Drávská cyklostezka - Drauradweg
Sri Lanka
  Deníček Srí Lanka
Turkey
  Připravujeme
Hungary
  Balaton - Moře našich rodičů
Slovenia
  Připravujeme
Romania
  Připravujeme
Denmark
  Připravujeme



Statistiky
TOPlist


ikonka Google Pagerank
ikonka S-rank
Alexa Rank
ikonka Jyxorank
TOPlist Counter.cz


Weather / Počasí

 
Zajímavosti a rady na cestu po Japonsku

  Publikováno: Pátek, 23.11. 2007 - 16:00:37
     Autor: Hexaghon    Téma:


Zajímavosti a rady na cestu po Japonsku



Mena, penize, hotovost, money, prachy, chechtaky..

Japonskou menou je japonsky YEN - ¥. ( JPY ) ( ve skutecnosti je YEN oznacen dvema vodorovnymi carkami pres znak Ypsilon, bohuzel vsak neni mozne do tohoto textu tento znak vlozit - pozn.aut. )
Mince jsou v hodnotach ¥1, ¥5, ¥10, ¥100, ¥500 a bankovky v hodnotach ¥1000, ¥5000 a ¥10000 ( muzete se pry setkat i s ¥2000, ale vypada to, ze ta se z obehu spise stahuje ) Cestovni seky v jenech a dolarech jsou akceptovany ve vsech vetsich hotelech a bankach. Vymena cizi meny a cestovnich seku vsak muze chvili trvat.
Japonsko je vicemene zemi hotovosti. Pokud nemate hotovost, muzete mit smulu. S kreditni kartou, prestoze je to Visa nebo EC/MC nemusite vsude uspet. Vetsina obchodniku, restauraci nebo ubytovani preferuje pouze hotovost. Proto doporucujeme mit vzdy dostatek hotovosti pro pripad, ze se stane neco neocekavaneho, a kreditku mit pouze jako zalohu. Ne vsechny bankomaty prijimaji zahranicni platebni karty a tak vzdy zkontrolujte prislusna loga na bankomatu. Vrele muzeme doporucit Convenience Store 7Eleven, kde lze pouzit karty VISA i EC/MC. Pokud jste drzitelem karty VISA Electron, pripadne EC/MC Electronic ( nebo jeste hur – Maestro ) radeji na ne rychle zapomente. V zahranici s nimi rozhodne neuspejete. ( vcetne Australie a Noveho Zelandu ). Z doslechu vime, ze pro kreditni karty jsou k dispozici vhodne i bankomaty u banky Citybank a na poštách. Bankomaty jsou oznaceny pismeny ATM ( Automatic Teller Machine )


Japonci a Japonky

Co vas na Japoncich upouta predevsim, je slusnost, s jakou se k sobe chovaji navzajem.
Pokud je pozadate o pomoc nebo radu, i presto, ze vam nerozumi, ukazi cestu, nebo jdou i kousek s vami. Nikdy vam pomoc neodmitnou ( obcas se stane, ze pochopitelne neregauguji na slova Excuse me ( prominte … ), a tak je potreba do nich trochu strcit, aby vedeli, ze to mluvite na ne. Nikdy nepouzivejte vetu Do you speak English? (mluvite anglicky?), protoze na to existuje jedna jedina odpoved – NO ( ne ). Lepe je vzdy strcit jim mapu pod nos a ukazat misto kam se chcete dostat.
Slusnost jim nikdy nedovoli rict, ze nevedi a tak kdyz sami poznate, ze asi fakt nevedi, rict ze to nevadi, a dat se na ustup. Ti aktivnejsi, prestoze nevedi, zastavi klidne nekoho dalsiho, nebo v obchode zajdou pro nekoho, kdo je alespon v prvni lekci anglictiny a daji hlavy dohromady, pricemz ten druhy tlumoci, ze to bude jako tady za rohem.

Klaneci obrad a zpivaci ritual

Japonci jsou velice prijemni lide a o restauracich to plati obzvlast. Kdyz prijde host, prvni z personalu, ktery hosta uvidi, zavola nahlas na celou restauraci VITEJTE a ostatni, at jiz jsou kdekoliv a delaji cokoliv, zavolaji VITEJTE rovnez a ani nemuseli hosta videt. Stejny zpivany ritual se odehrava pri odchodu hosta. Jeden velice nahlas zazpiva Dekujeme, ze jste si vybral nasi restauraci, a vzapeti podekuji vsichni. Jako ozvena Klanite se vzdy a vsude. Ukloni se vam hlidac v muzeu, ukloni se vam policista, na poste, ve vlaku no proste vsude. Je minimalne slusnost se uklonit rovnez. Je potreba davat pozor, aby vase uklona nevyvolala uklonu dalsi z druhe strany a vy jste tak nebyli nuceni delat uklony do vecera.

Jednou zajimavou vlastnosti Japoncu a Japonek je to, ze sotva usednou do metra, vlaku, nebo treba v parku, hned usnou. V teto discipline je leta neprekonatelnou prebornici Gabca, ale myslim, ze v Japoncich ma silneho konkurenta. Nejde ale jen o nejake klimbnuti sem a tam, ale tvrdy spanek.
Nutno jeste podotknout, ze japonske metro ( ne vsechny linky ), pozemni i nadzemni draha ma sedadla podel sten vagonu ( jako stare prazske metro ), takze rozjezd i brzdeni zpusobuje kymaceni ze strany na stranu. Jeden takovy to vedle me zalamoval tak statecne, ze mi temer usinal na rameni a tak to misty vypadalo, ze k sobe patrime. Naproti sedici spolucestujici to bavilo stejne dobre jako nas. Nastesti jeho hlava nespocinula na mem rameni a on se vzbudil ve sve zastavce a vystoupil.
Nikde na svete neuvidite tolik zen a divek, ktere tak hrozne šmajdaji a šmajdaji. Neustale chodi nohama dovnitr, coz vypada zvlaste komicky, pokud ma na nohou jehlove podpatky. Nohy jdou neustale kazda jinam, proti sobe, do skoro protilehlych svetovych stran, zatim co boticky si jdou uplne nezavisle ve smeru pohybu vpred. Ze se pri tom neprerazi, zustava zahadou. Chlapi rovnez ze zahadnych duvodu tento problem nemaji.

Elektrina v Japonsku

Po celem Japonsku se uziva rozvod o napeti 100 voltu. Kmitocet site neni ale ve vsech castech zeme stejny – zapadni cast Japonska (vcetne Osaka, Kyoto a Nagoya) 60 Hz, a vychodni cast ( vcetne Tokyo ) 50 Hz.
Problem muze vzniknout u pristroje, ktery je standardne postaven na napeti 220-240V. Takovy pristroj se muze nabijet jen velmi pomalu, nebo se nenabije vubec. V dnesni dobe jsou ale pristroje na toto pripraveny a tak neni problem. Jen je potreba zkontrolovat na spodu pristroje, zda je kompatibilni se 110V i s 220V.
Standardne instalovane zasuvky vyzaduji zastrcky s 2 plochymi koliky (12 mm vzdalenymi).
Pokud si do Japonska privazite elektroniku ( mobil, nabijecky cehokoliv, notebook atp.), je potreba si poridit adapter na zasuvky. Bohuzel nevim, jaka je moznost si neco takoveho poridit v Cechach, takze se zminim o Australii. Zde lze poridit adaptery od spolecnosti Korjo. Neni ale zadny velky problem poridit nejaky adapter primo v Japonsku. Doporucujeme Mega prodejnu Yodobashi Umeda u vlakove stanice Osaka. Pokud planujete kupovat nejakou elektroniku v Japonsku, nejprve se ujistete, zda bude fungovat na 220V. Obecne se nakup nedoporucuje.

Mobily, Informace a Internet

Pokud jste se jiz chystate k odjezdu, a mate u sveho operatora vyrizeny roaming ( Partnerske site: T-mobile – DoCoMo a SoftBank , Vodafone – SoftBank, O2 – DoCoMo a SoftBank ), vezte, ze nemusi byt jeste zdaleka vyhrano. Jde totiz o to, z vam mobilni mazlicek nemusi v Japonsku fungovat. Proc? Protoze japonska mobilni sit nepracuje v pasmu GSM ale CDMA. Proto si prekontrolujte, zda vas telefon tuto sit podporuje. V pripade ze ne, jsou tu 2 moznosti. Tou prvni je, si telefon na dobu stravenou v Japonsku pronajmout ( ceny nejsou zvlast priznive ) na letistich Kansai nebo Narita a nebo ten svuj s sebou vzit jako drazsi budik Pokud jste majitelem satelitniho telefonu, pak mate sanci o neco malo vyssi, ovsem vas operator musi mit partnera v dane zemi.
Mezistatni hovory z Japonska lze uskutecnit z oznacenych verejnych automatu, vetsinou umistenych na letistich, v mezinarodních hotelich a dalsich podobnych mistech. Vetsinou jsou oznaceny anglickym International. Zakoupeni telefonni karty neni nijak slozite, jen je treba se ujistit od kolemjdouciho, zda lze kartu pouzit i na mezinarodni hovory. Rada karet je pouze na domaci volani. Telefonni automaty naleznete i ve vlacich Shinkansen a nejen v nich. Pozor na skutecnost, ze vlakove predplacene karty maji jinou velikost a tak nejsou pouzit v pozemnich telefonnivh budkach. Telefony jsou na karty i na mince zaroven ( lze pouzivat mince v hodnotach ¥10 nebo ¥100 ), ve vyjimecnych pripadech lze pouzit i kreditni kartu.
Cisla telefonnich stanic v Japonsku jsou tvorena oblastnim (mezimestskym) kodem a mistnim telefonnim cislem - napr. 03 ( = Tokyo ) +12345678 Telefonni cislo na policejni stanici je 110, zachranna sluzba i hasici maji 119.

Co se tyce internetu, najdete ho skoro vsude. A pokud mate pristroj podporujici Wi-Fi, budete v sedmem nebi. Signal je zdarma na vsech letistich, dulezitych zeleznicnich zastavkach, ve vsech internet kavarnach a ve vetsine ubytovani, kde jsme bydleli. Pokud vlastni laptop nemate, pripravte si trochu drobnych a trpelivost na frontu. V zemi vychazi asi 5 anglickych deniku , napriklad Japan Times, Daily Yomiuri nebo Asahi Evening News. V hotelich i jinde lze koupit i mezinarodní verze velkých casopisu jako Times nebo Newsweek.

Jidlo, piti, nakupovani a automaty

Protoze jsme v Japonsku, tak vetsina Menu neni v anglictine. To nam ale nevadi, protoze minimalne kazda druha restaurace ma pred vchodem velmi zdarile plasticke modely jidel vcetne cen, takze neni vubec slozite se orientovat. Bohuzel uz vam asi nikdo nerekne, co jste to vlastne snedli. Krome modelu jidel, se muzete setkat i s modely zmrzlin, napoju, nebo dezertu.
Susi, Susi, Susi. Narazite na nej temer vsude. Pokazde si vecer zkontrolujte postel, jestli se vam tam nejake nevali. Je velice levne a koupite ho vsude. Muzete se setkat i s restauracemi SUSHI TRAIN ( susi vlak ), kde jezdi susi na talircich na pohyblivem pasu kolem vas. Plati se mnozstvi odebranych taliru.
Pokud jste z domova zvykli na pribor a nechcete se ho vzdat, muzete si o nej pozadat, ale muze se stat, ze ho mit nebudou. Reknete castecne zkomolena slova Fork/Fooku , Knife/Naifu, a Spoon/Supuun budou vam rozumnet. V kazde restauraci jeste pred jidlem “vyfasujete” navlhceny ubrousek ( v lepsich restauracich je latkovy ), do ktereho si pred jidlem utrete ruce. Muzete i po jidle. Na stul dostanete ledovou vodu na piti a nebo japonsky caj , ktere jsou v cene.
Prestoze japonska jidla nejsou velka, jsou pomerne vydatna. A pokud jste velky jedlik a neovladate praci s hulkami , vycerpa vas to natolik, ze si urcite nepridate
V Japonsku se zpropitne zasadne nedava. V pripade, ze chcete odejit, na cisnika necekejte. Plati se primo u pokladny pri odchodu.
Jestlize jste zvykli na vselijake super, mega nebo hyper markety, tady na ne v pohode zapomente. Tady budete nakupovat v obchodech tzv. Convenience Store ( volny preklad je Pohodlny nakup ). Nejznamejsimi jsou Lawson, 7Eleven, AmPm nebo Family Mart. Nebojte se, ze ceny jsou vyssi nez jinde, ceny jsou celkem v pohode a pokud preci jen najdete nekde nejaky ten super, verte, ze ceny budou mit vyssi. Ve vetsine pripadu maji Convenience Store otevreno 24 hodin denne, 365 dni v roce.
Automaty. Automaty na vsechno. V Japonsku najdete automaty na kazdem rohu. Anglicky nazev teto vymozenosti je Vending Machine ( prodejni automat ). Japonci tyto automaty miluji. Da se v nem koupit cigarety, nealkoholicke napoje, pivo a spoustu dalsich at uz potrebnych nebo nepotrebnych veci.
Jedny automaty jsou na nealko, druhe na kavu, treti na dzusy, dalsi je na pivo, dalsi na mineralni vodu dalsi na caj ( a ze jich v Japonsku maji ) atd. Kazdy automat vam nabidne minimalne 20 polozek, takze je z ceho vybirat. A ze jste si nevybrali, popojdete o par kroku dal, jiste tam bude cihat lepsi nabidka. Navic je potreba zduraznit, ze cena napoju na ulici neni v zadnem pripade drazsi nez je tomu v obchode. Proto se neobavejte a kupujte. Co se tyce vody z kohoutku, tak ta je v celem Japonsku pitna. Problem je, ze je hodne chlorovana ( asi jako kdyz pijete vodu z bazenu ) a tak urcite doporucujeme pit vodu balenou v lahvich.
V polovine 90.let take byly v celem Japonsku z duvodu teroristickeho utoku v tokijskem metru odstraneny odpadkove kose. Zmizely tak nejen z metra, ale i z dalsich verejnych prostor. Je proto zvykem nosit s sebou nejake zavazadlo, kam muzeme predmet patrici do odpadkoveho kose prozatim ulozit.

Vlaky a jina doprava

Na to, co jste kdy videli nebo zazili na draze Praha- Ostrava ( pripadne jine trati ) okamzite zapomente. Jste v Japonsku. Japonske vlaky, to je synonymum presnosti, rychlosti a cistoty.
U vlaku oznacovanych jako Shinkansen to plati dvojnasob.
Stojime, nebo uz jedeme? Jedeme, ale nebylo vubec citit zadne trhnuti… Do dalsi zastavky je to nekolik stovek kilometru, ale vy uz za nekolik minut ( eventuelne hodin ) vystupujete. Ve vlacich, ktere jezdi tak presne, preci nemuzete nastupovat dvermi, kterymi se vam zachce. Ze mate na jizdence vagon cislo 10 a sedadla 18a a 18b? Pak neni nic jednodussiho, nez na nastupisti zkontrolovat primo vasi startovni caru, na centimeter presne. Na dlazbe na nastupisti je nejen vyznacen desaty vagon, ale protoze se do vagonu nastupuje dvojimi dvermi, u kazdeho nastupniho mista je i vyznaceno kde maji stat cestujici sedici v radach 1-12 a kde lide sedici v radach 13-24. Pokud ve vasi rade jiz nekdo stoji, je nevhodne predbihat ( zvlast pokud mate mistenku ). Postavte se pekne do rady. I rada je nastupisti vyznacena dvema pruhy, takze pokud budete stat jinde, budete vypadat prinejmensim divne. Dvere se oteviraji a vy udelate jen malicky krok kupredu. Nejen ze je tu vlak na chlup presne, zastavuje presne na vasem miste, navic neni ani potreba slozite se zavazadli vystupovat do vagonu po nejakych schudcich, vsechno je bezbarierove. Vsechno musi ale probehnou rychle bez jakychkoliv zdrzovani. Proc? Protoze vlak se ve stanici zdrzi jen par minut. Za vami se totiz riti dalsi Shinkansen rychlosti kolem 270km/hod a pred vami to same. Intervaly mezi vlaky jsou priblizne stejne jako ma metro. Kazdy den vyrazi z Tokyo na tuto trat podle jizdniho radu asi 280 Shinkansenu.
Protoze je to pohodlny vlak, sedadla jsou po kazde strane maximalne po trech. Tedy v praxi to znamena vetsinou, ze po jedne strane jsou po dvou a na druhe po trech. Green Cars ( tedy vozy prvni tridy ) jsou zasadne po dvou na kazde strane. A ze sedite po trech? Nebojte se, mista je pro kazdeho dost a dost, zejmena pro nohy, mista je dvakrat vic nez v letadle. V Shinkansenu se spi dobre, protoze jeho sedadla jsou stejne prepychova jako v letadle, ale vetsi, a vzdy se sedi ve smeru jizdy.

Koukat z okna ale neni v Shinkansenu jen tak. I to se musi umet. Nebot kdyz se clovek podiva z okna, teprve pochopi, že vlak jede skutecne hodne rychle. Nic z toho, co nam v nasich obycejnych rychlicich napovida vysokou rychlost ( hluk, chveni, odletujici soucastky z vagonu apod. ), tady neni. Dojem rychlosti vyvola teprve pohled z okna. Kdo se dívá na nejblizsi okoli, neuvidi nic nez zrychleny film, z ktereho si nelze zapamatovat vubec nic. Mistni ale takove problemy neresi. Kdo nespi, cte si komiksy, ji sushi, popiji zeleny caj nebo resi pracovni zalezitosti.
Pokud dostanete ve vlaku hlad, je lepe si neco zakoupit pred cestou. Ve vlacich byli totiz restauracni vozy zruseny jiz pred lety. Je tu sice jeste sance, ze si neco koupite od projizdejici sluzby s vozikem, ale neni nad to vybrat si neco podle vlastni chuti z vetsiho sortimentu na nadrazi. Vybrat si muzete krome piti a sladkosti i jidlo v typicke drevene bednicce, bento.
Japonska zdvorilost je videt i v Shinkansenu. Projizdejici sluzba, nebo i pruvodci, kontrulujici vasi rezervaci se pri vstupu do vagonu vzdy ukloni a pozdravi. Totez udela na druhem konci vlaku, i kdyz uz by to mohl odflaknout, protoze cestujici sedici po smeru jizdy se uz na nej nedivaji. Ale oko zvedaveho turisty pozoruje vse. Vsichni maji slusive bile rukavicky, bez rozdilu, zda jde o muze ci zenu.

Vypravci jsou na nastupisti alespon tri, a to z duvodu, ze vlak mnohdy zastavuje do zatacky a taky proto, ze dohlednout na konec 16. vagonu je prakticky nemozne. Hlavni vypravci ma k dispozici i nekolik obrazovek, kde se mu zobrazuji nejdulezitejsi casti vlaku. Vzajemne si s ostatnimi zasignalizuji “cisty vzduch” a vlak odjizdi. Velice podobne to vypada i v metru a v dobe ranni a vecerni spicky se spolehnete na to, ze nebude temer kam slapnout. Rovnez pokud vypravci uvidi, ze je ve vagonu jeste misto a ze jeste 3 osoby se vejdou, zacne s rychlym procesem natlacovani a jen co se to povede, davaji signal k odjezdu. Rovnez hlaseni, ktere pri prijezdu vlaku uslysite, rika do mikrofonu hlavni vypravci. Pokud na trase pri divani se z okna zpozorujete na nekolik vterin malou duhu a pocitite tlakovou vlnu, vezte, ze jste se prave minuli s jinnym Shinkansenem v opacnem smeru. Soucet rychlosti obou vlaku muze cinit az 600km/hod.
Nejrychlejsi kategorie vlaku je na trati Tokaido, z Tokyo na jih, jmenuje se Nozomi, stredni Hikari a “nejpomalejsi” Kodama. Na sever od Tokyo jezdi napriklad Yamabiko. Neni potreba sledovat hodinky, vlak jezdi na chlup presne. Pro jistotu vsak ve vlaku na kazde strane nade dvermi je svetelny display, na kterem bezi rychlost, jakou vlak prave jede a po techto informacich se dozvite kde vlak zastavuje v japonstine i anglictine: “Za tri minuty prijedeme na stanici Shin-Osaka.Vystupujte vpravo ve smeru jizdy”. Tichy vagon se probouzi k zivotu. Lide se protahuji a peclive po sobe uklizeji bednicky od jidla, plechovky, noviny a casopisy. Kazdy vsechno sporadane vyhodi do recyklace. Za sest minut je 10 hodin. Vitejte v Osaka.

Kdyz pred lety nastupovala do Sinkansenu britská kralovna Alzbeta, rekla: “Tento expres je pry presnejsi nez hodinky.” Faktem je, ze v te chvili mel jeji vlak už triminutove zpozdeni. Hned nabral dalsi, protoze bylo nutno nalozit snad stopadesat zavazadel kralovny a jejiho doprovodu. Pak jej zpomalila prutrz mracen a hora Fuji, protoze strojvudce zvolnil, aby si kralovna mohla pohled vychutnat. 200 km pred Tokyo mel Sinkansen uz petiminutove zpozdeni. Ale strojvudce hnal soupravu na hranici povolene rychlosti (kdyby pridal jediný kilometr, zapnuly by se automaticke brzdy) a tak dojel presne.

O Sinkansenech se vypravi, ze pokud neprijedou podle jizdniho radu, vraci se jizdne. Neverte tomu, v Japonsku byste zadarmo nejeli. Vraci se pouze expresni priplatek - a to jen tehdy, ma-li vlak dvouhodinove zpozdeni. Nema smysl na to spolehat, protoze prumerna odchylka Sinkansenu je triapadesat sekund.

Šinkansen je rychly, pohodlny, ale pekne drahy.

Ceny pasu jsou stanoveny takto:

TypOrdinaryGreen
7 dni¥ 28.300¥ 37.800
14 dni¥ 45.100¥ 61.200
21 dni¥ 57.700¥ 79.600

Tyto pasy vam zacnou platit ode dne aktivace na uvedeny pocet dni a to bez preruseni cesty! Pozor! Musite si je koupit ve sve zemi nebo jinde v cizine. V Japonsku je koupit nelze!!!

Jen pro predstavu, jedna jizda z Tokyo do Hiroshima vyjde zhruba na ¥10.000, tedy zhruba asi $100, cca nejakych 1650 korun, tedy jinak receno, Rail Pass se urcite vyplati.
Pokud cestujete s nejakou bagazi, rozhodne se vyplati zanechat ji na nadrazi v uzamykatelnych skrinkach ( jsou na ¥100 mince a za mega skrinku se plati ¥600 na cely den ), kterych je na kazdem nadrazi dostatek. Nevyplaci se otalet, nebot kolem poledne uz mohou byt vsechny rozebrany.
V pripade, ze jste vlastnikem JR Pass, muzete vyuzit nekterych jinych forem dopravy, jako jsou JR autobusy ( my jsme je vyuzili v Kanazawa a v Hiroshima ), pricemz neplatite zadne jizdne. JR Pass se vztahuje i na lodni dopravu, konkretne na Ferry na ostrov Miyajima.

I na chodce tu ciha spousta zajimaveho a nevsedniho. Semafory na prechodech pochopitelne sviti, ale krome toho take pipaji, blikaji nebo dokonce zpivaji, ci vyhravaji nejake melodie. Na nekterych prechodech muzete videt i svetelne odpocitavani doby, ktera zbyva do padnuti zelene.
Na silnicich se jezdi vlevo. Jako oaza k odpocinku slouzi motoristum cerpaci stanice. Od prijemne klimatizace a chladive sprchy pres osvezujici piti (venkovni teploty presahovaly kazdy den 30°C ve stinu) az po pracku nebo susicku v nich najdete vse, na co si vzpomenete. Pri uvitani i louceni u cerpadla nikdy nechybi uctivy uklon a usmev. V okamziku se na auto doslova vrhne parta zamestnancu a akce zacina. Tankovani, myti skel a svetel nebo lesteni karoserie. Jeste poznamka na zaver, nehledejte zadne stojany s palivem tam, kde jste zvykli. Hadice s palivem totiz visi u stropu.
Jednou z dalsich forem dopravy muze byt, kdyz si pronajmete riksu. Ceny jsou pomerne vysoke a tak asi neujedete vic nez par bloku. Jinou alternativou je pronajmout si kolo, a jste vsude drive nez pesky. Bohuzel kolo musite vracet na stejnem miste, ale da se pronajmout i na vice dni. Ceny jsou ¥100/hodina nebo ¥800 na cely den.

Toalety

Nejprve je treba zduraznit, ze v Japonsku naleznete toaletu obrazne receno na kazdem rohu, a jsou zdarma, ciste, s dostatkem toaletniho papiru. Protoze jiz temer 2 roky zijeme v Australii, kde je tento standard bezny, jiz si ani nevzpominame na to, ze se plati nejen za zachod, ale i za papir. Toalety se vyskytuji v obchodech, parcich, ve vlacich, halach no proste vsude.
Rozdil je predevsim v tom, ze toalety delime na Japanese Style a Western Style. Western, tedy Zapad ( ostatne vsechno co neni japonske, ma pridomek Western, protoze jsme v zemi vyhazejiciho slunce, tudiz na vychode krome Slunce nic neni, nebo to nestoji za to. )
Takze Western style je klasika zachod, jak ho znate z domova. Nezridka je obohacen technikou o jake se vam ani nezdalo a ma vic programu, nez ma vase televize. Sprchovani jemne, silne, jedna tryska, tri trysky, vysouseni, vyhrivani prkenka, muzete si k tomu zapnout treba hudbu, aby vam to slo rychleji nebo vuni apod.
Naopak Japanese Style neoplyva krasou ani vymozenostmi, je to proste prosta dira v zemi. Tedy samozrejme, ze je to porcelan, ale pokud jste zvykli si behem cinnosti precist noviny, nebo zahrat hru na mobilu, klidne na to zapomente. Bolely by vas ukrutne nohy, neni si totiz na co sednout.
Vsechny zachody a to uplne vsude maji bezbarierovy pristup a vzdy je jedna toaleta prizpisobena telesne postizenym. Takze vezte, ze pokud budete propadat panice, a vsude kolem je jen Japanese Style ( nebo take PIT TOILET – jáma toaleta ), bude tento na 100% klasicky. Rovnez i jeden z pisoaru je vybaven kovovou konstrukci, o kterou se muze telesne postizeny, nebo starsi clovek oprit.

Statni svatky, obvykla pracovni a prodejni doba

Celkem má Japonsko v prubehu roku 15 svatku (pripadne-li svatek na nedeli, nasledujici pondeli se stane dnem pracovniho klidu, rovnez tak i den, ktery je obklopen dvema svatky = t.j.4.kveten)

Statni svatky Japonska:

  • 1. ledna (Novy rok, shogatsu)
  • druhe pondeli v lednu („Prichod veku", seijin no hi)
  • 11. unora (Den vzniku cisarstvi, kenkoku kinenbi)
  • 21. brezna (jarni rovnodennost, shunbun no hi)
  • 29. dubna (Zeleny den, midori no hi)
  • 3. kvetna (Den ustavy, kenpo kinenbi)
  • 4. kvetna (Narodni den, kokumin no kyujitsu)
  • 5. kvetna (Den deti, kodomo no hi)
  • treti pondeli v cervenci (Den oceanu, umi no hi)
  • treti pondeli v zari (Den úcty ke starym a k dlouhovekosti, keiro no hi)
  • 23. zari (podzimni rovnodennost, shubun no hi)
  • druhe pondeli v rijnu (Den zdravi a sportu, taiiku no hi)
  • 3. listopadu (Den kultury, bunka no hi)
  • 23. listopadu (Den prace, kinro kansha no hi)
  • 23. prosince ( den narozeni Jeho Velicenstva cisare Akihita, tenno no tanjobi)

    Oteviraci doby:

    Pracovni doba Po-Pa / So-Ne
  • Urady 09:00 - 17:00 / zavreno
  • Banky 09:00 - 15:00 / zavreno
  • Posty 09:00 - 17:00 / zavreno
  • Obchody 10:00 - 20:00 / 10:00 - 20:00
  • Obchodni domy 10:00 - 19:30 / 10:00 - 19:30
  • Muzea 10:00 - 17:00 / 10:00 - 17:00

    Jedna se pouze o orientacni oteviraci dobu. Casy se mohou v jednotlivych oblastech lisit.

    Aktualita 23/11/2007: Od tohoto data budete pri priletu pred vstupem na japonske uzemi pri vstupni kontrole pozadani o poskytnuti otisku obou ukazovaku a bude take porizena digitalni fotografie obliceje.
    Cestujici, ktery odmitne biometricke udaje poskytnout, nebude na uzemi Japonska vpusten a na vlastni naklady bude nejblizsim spojem vracen do zeme, ze ktere do Japonska pricestoval.


    Pro prvni cast naseho putovani, kliknete zde

    Pro druhou cast naseho putovani, kliknete zde

    Pro mapu nasi Japonske cesty, kliknete zde


  • Publikoval: Hexaghon

     


    Přihlásit se
    Přezdívka

    Heslo

    Bezpečnostní kód: Bezpečnostní kód
    Do tohoto pole vložte bezpečnostní kód:

    Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde.


    Související odkazy
    · Více o tématu
    · Další články od autora Hexaghon
    Je rajce ovoce nebo zelenina? Jak odstranime skvrny od cerveneho vina?



    Hodnocení článku
    Průměrné hodnocení: 5
    Účastníků: 2

    Výborný

    Zvolte počet hvězdiček:

    Výborný
    Velmi dobré
    Dobré
    Povedený
    Špatné



    Možnosti

     Vytisknout článek Vytisknout článek




    "Zajímavosti a rady na cestu po Japonsku" | Přihlásit/Registrovat | 0 komentářů
    Komentáře vlastní jejich autoři. Neodpovídáme za jejich obsah.








    Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím zaregistrujte se.





    Powered by Copyright © UNITED-NUKE CMS. All Rights Reserved.
    Čas potřebný ke zpracování stránky: 0.04 sekund

    Nahoru