Naše cesta se začíná v Praze, kde si bookujeme cestu pro 3, přičemž jsou zamluvena pouze 2 sedadla a jedno místo na ležení . No je to tak, že nemáme zamluvenou žádnou Business třídu, ale přesto jeden z nás bude mít možnost ležet. Letíme s Emirates, která nám zajistila místa tak, abychom měli k dispozici tzv. bassinet, který budeme mít před sebou, uchycený k přepážce a mimo vzletu, přistání a turbulencí v něm může miminko ležet. Takže super věc.
Ještě si nemůžu odpustit poznámku k Ruzyňskému letišti, které má někdy pocit, že je nejdůležitější na světě, mě to připomíná trochu letiště v Australském Darwinu, kde je jedna runway a nikde ani noha. U nás jsou runwaye 2, mrtvo je tam stejně a ty oraniště okolo, no mezinárodní letiště hadr .
Kočárkem jsme mohli dojet až k bráně, kde jsme ho rozložili, oni ho zabalili do pytlů a super na tom všem bylo, že se kočárek nepočítal do celkové hmotnosti 30+30+10 kg. No ale nakonec jsme stejně takovou hmotnost nedosáhli, i když Martínek měl na svůj věk a velikost největší bagáž .
Odlétáme v 15:50 z Ruzyně letadlem Airbus A330-200.
Gabika s Martínkem v bassinetu
Cesta probíhala super, jen na začátku Martínek trochu pobrekával, protože dlouho seděl na klíně a nebavilo ho to, navíc jsme měli asi 10min zpoždění a tak ho to nebavilo tím spíš. Bassinet totiž dostanete až po vzletu. Na klíně je připoután přídavným pásem.
Přílet do Dubaje nebyl taky zrovna na čas, museli jsme kroužit nad městem, protože letiště bylo plné, takže jsme měli asi 45min zpoždění. Už v Dubaji, přestože jsme přiletěli kolem půlnoci místního času, tak při přechodu z letadla do klimatizované haly muselo být snad 30 stupňů. V hale už byly připraveny kočárky Emirates, takže nám nic nechybělo.
Za necelé 2 hodiny nám navazoval další let s Emirates do Colombo, letadlem Boeing 777-300.
Přílet byl opět kvůli silné letecké dopravě v Dubaji opožděn a do Colomba jsme dorazili asi o půl hodiny později.
Srí Lanka je od České Republiky vzdálena o 4,5 hodin napřed, mimo čas, kdy je u nás čas letní, to je pak „jen“ 3,5 hodinky. To je jak autem z Prahy do Bratislavy
Protože jsme měli od Radiky a Honzy instrukce, kde se ptát na taxi, hned jsme po vyzvednutí zavazadel zamířili ke stánku TAXI naproti pobočce BOC – Bank Of Ceylon. To je oficiální taxislužba po Srí Lance. Jinak je na letišti spousta „naháněčů“, kteří mají za úkol světem neprotřelé cestovatele odchytit a narvat je do dopravních prostředků, které jim náležitě vyprázdní šrajtofli. Přestože jsme byli informování o tom, kolik má cesta stát, stála nakonec o 950 rupií více, než bylo avizováno. Nicméně se nejedná o nějakou mega částku v přepočtu, protože všechny částky je třeba dělit šesti, což je kurs mezi českou korunou a Srí Lanskou rupií. Tedy €1 = 25 Kč = 150 rupií. Cesta z Kolomba do Kandy (ono to vlastně není Kandy, ale ještě několik desítek vzdálené místo, ale píšu Kandy, protože to je asi takový nejbližší orientační bod) nakonec stála 6950 rupií + 200 rupií spropitné. Celkem na naše je to bratru 1200 Kč. Možná se to zdá dost, ale když si
Naše útočiště
vezmete, že jedeme pomalu přes půl státu našíř, tak to zase není tak moc, protože u nás v taxíku zaplatíte litr a ještě nejste z letiště na Dejvické
Protože jsme byli vyzbrojeni spoustou krámů, vymysleli pro nás celkem prostorný van. Všechno bylo ok do momentu, než jsme přišli na to, že v autě má bezpečnostní pás pouze řidič, který ho snad ani nepoužívá, protože po našem dotazu na pásy, začali v autě zuřivě něco hledat No byli jsme tu trochu za exoty.
Když nenašli, povolali kombi Nissan. Celkem jsme se tam vešli, pásy to mělo a tak jsme vyrazili „k domovu“.
Přestože jsme měli v plánu na Srí Lance řídit, po prvních 200 metrech v místním taxíku jsem celkem změnil názor. Prvním poznatkem bylo, že i v hlavním městě chybí všude chodníky. Takže se všichni chodci courají, kde se dá. To by ještě tak nevadilo. Na silnici se jezdí vlevo. To by taky nevadilo, máme ze světa zkušenosti. Na silnicích se pohybují Tuk Tuky , tříkolky, které známe z Thajska, ale i jiných asijských zemí, to je taky v pohodě. Ovšem styl jízdy je masakr. Silnice je široká tak akorát na 2 autobusy vedle sebe, ale co dokáží řidiči někdy narvat vedle sebe do šíře silnice, je opravdu obdivuhodné. Vesměs se jezdí uprostřed. Všude. Tuk tuk je tu brán jako druhořadé vozidlo, které “leští”, takže se dostává mimo silnici jako první. Další, kteří jsou outsideři, jsou motorkáři. Sice mají větší drzost, protože se všude vejdou, ale mají malou tlačnou sílu a tím jsou taky mimo hru. Vyhrávají osobní vozidla a autobusy. Náklaďáky provozu spíše překážejí. Přes den vozidla nesvítí, dost možná ani v noci, ale co tu musí být vždycky funkční jsou blinkry a houkačka. Když vozidlo chce někoho předjet, dává blinkr, ale ne proto, aby informovalo někoho za sebou, co se bude dít, ale toho před sebou, přičemž zatroubí. Tím ten pomalejší vepředu zkontroluje cestu před sebou a pokud je možné předjetí dá stejný blinkr. Pokud volno není, nedává nic. Tato reakce ale nevypovídá o ničem protože řidič vás třeba jen ignoruje. Prostě „no rules“ na silnici. Celá Srí Lanka má maximální rychlost 70km/hod., místy snížena na 50km/hod. Většinou se ale na rychlost okolo padesátky ani nedostanete.
Kratce po nasem navratu domu, jsme se rozhodli navstivit moji sestricku, ktera zije uz nekolik let v Anglii. Rozhodli se pro Manchester, ktery se naleza zhruba v polovine ostrova.
Samotny Manchester je byvale prumyslove centrum Anglie. Na kazdem rohu tu pomalu narazite na nejakou byvalou tovarnu nebo alespon tovarni halu. To se ale postupem casu meni a tak se ted Manchester stava centrem umeni a obchodu. Samotne mesto je je rozlohou (cca 116 km2) asi ctvrtinova oproti Praze (496 km2)
Před Hard Rock Café Manchester
a tak nebyl celkem problem probehnout ta nejzajimavejsi mista v Manchesteru.
Oblast Velkeho Manchesteru zahrnuje mimo samotneho Manchesteru i ctvrte jako Trafford, Wigan, Salford, Tameside, Bolton, Bury, Oldham, Stockport nebo Rochdale.
Mesto je samozrejme proslavene dvema fotbalovymi kluby, Manchester United a Manchester City, kriketovym klubem Lancashire County Cricket Club a poradanim 17 her Commowealthu roku 2002. (Co je to Commonwealth se dozvite zde)
Centrum mesta je zarazene na seznam pamatek chranenych UNESCO a je pozoruhodne pro svou polohu pobliz kanalu a mlynu, ktere zaznamenaly nejvetsi rozvoj v 19.stoleti.
Tak jsme taky konecne vyrazili do blizkeho Maritime Museum ( Namorni muzeum ). Pocasi nebylo nic moc a tak se to na prohlidku muzea celkem hodilo.
Jak se k muzeu dostanete, kliknete zde. Pro mapu muzea, kliknete zde (PDF 0,2 MB).
Vyrazili jsme s Danielem a Markem s Jankou, kteri se vratili ze sveho putovani po Japonsku, ktere, nebojim se rici, absolvovali temer v nasich slepejich .
Do samotneho muzea je vstup ZDARMA a plati se pouze vstup na lodi, ktere jsou soucasti muzea ( nikoliv vsak vnitrni expozice ).
Lodi jsou kolem muzea k dispozici hned ctyri. Bitevni HMAS Vampire D-11, ponorka HMAS Onslow S-60, replika lodi HMB Endevour, a plachetnice James Craig.
Jelikoz bylo malo casu ( lode zaviraji driv, nez muzeum ), vyrazili jsme rovnou na palubu. Tedy lepe receno na paluby, protoze jsme si zakoupili listek ( tzv. Navy Ticket ) na bitevni lod a ponorku za $18 osoba ( po studentske sleve za $9 ).
K dispozici jsou i dalsi listky, za $30 tzv. Big Ticket, ktery vas opravnuje ke vstupu na vsechny ctyri vyse uvedene lode, nebo samostatne listky na Endevour ($15) nebo James Craig ($10).
Zakladni informace:
Hong Kong se technicky anglicky jmenuje Hong Kong Special Administrative Region
of the People's Republic of China, neboli HKSAR. Co to znamena? Je to Zvlastni spravni oblast Cinske lidove republiky. Cinsky se to rekne 中華人民共和國香港特別行政區; cesky prepis je Čung-chua žen-min kung-che-kuo Siang-kang tche-pie sing-čeng-čchü. Nez to reknete, je po veceri.
Koloniální vlajka Hong Kongu
Současná podoba vlajky
Nema smysl vypisovat detaily z historie, ktere se dozvite i jinde, takze zminim jen neco malo.
Poloostrov Kowloon (vcetne New Kowloon a ostrova Lantau) ziskala Velka Britanie po druhe opiove valce roku 1860. Tyto oblasti, kterym se rika New Territories, byly pronajaty Britanii na dobu 99 let od 1.cervence 1898.
Tato smlouva vyprsela koncem kvetna 1997 a tak 1.cervence 1997 byl Hong Kong navracen pod vladu Ciny.
Cina se zavazala na 50 let dodrzovat v zemi stavajici pravidla a “kapitalisticky” zpusob zivota na 50 let, tedy do roku 2047. Potom dojde ke spojeni s kontinentalni Cinou.
Od roku 1959 do 1997 pouzival Hong Kong jako statni symbol kolonialni vlajku, na ktere je v levem hornim rohu Britsky Union Jack. (co to znamena si muzete precist zde, zhuba uprostred clanku)
Vizova povinnost pro obcana CR neni zadna, pokud se na uzemi nezdrzite dele nez 90 dni. Urednim jazykem je kantonstina, anglictina a mandarinstina.
Nahodou jsem narazil na zajimavy clanek, kde autor rozebira data zverejnene spolecnosti The Legatum Institute, ktery sestavuje zebricek prosperity a blahobytu obcanu, takzvany Prosperity Index.
Austrálie tento zebricek vede, coz muzeme naprosto s klidnym srdcem potvrdit. Cesku patri za rok 2008 v tomto zebricku 23. pricka.
Za rok 2008 bylo hodnoceno 104 zemí světa dle 44 různých ukazatelů. Data jsou čerpány od nejvýznamnějších mezinárodních institucí jako WTO, Světová banka, OECD a další. Výsledný index zohledňuje výsledky daných zemí ve všech sledovaných ukazatelích kombinující blahobyt občanů nejenom po materiální stránce, ale hodnocena je i úroveň země po zdravotní a sociální stránce, přístup občanů ke vzdělání a samozřejmě míra osobní svobody. Nejlépe se tak žije v členských zemích Evropské unie, kterých je v první patnáctce hned devět.