Ahoj vsichni,
protoze tu v dobe velikonoc nebudeme, chceme Vam poprat KRASNE VELIKONOCE, chlapum bohatou vysluzku, a holkam poradna jelita. Mame oproti vam trochu vyhodu, ze tu mame svatek i v patek ( ostatne myslim, ze i slovaci maji svatek ) a tak mame mega prodlouzeny vikend.
A kde vlastne budeme? Najdete nas nekde na trase Melbourne - Adelaide, na tzv. GREAT OCEAN ROAD. Do Sydney se vracime 13/04/07 tak snad bude slusne pocasi.
Apropos vam prichazi jaro, a nam podzim.
Tak jeste jednou pekne Velikonoce a uvidime se opet zase u nejakeho z pristich clanku.
Koncem mesice brezna se mesto Sydney rozhodlo, ze podpori kampan proti globalnimu oteplovani akci nazvanou Earth Hour ( Hodina Zeme ) nebo take 60 Minutes ( 60 Minut ) . Konalo se to presne v 7:30pm 31/03/2007, a melo tu dobu zhasnout cele Sydney. K vyzve se pripojily vsechny mrakodrapy v centru, rovnez i spousta restauraci a baru, ktere se predzasobily svickami vseho druhu. Protoze se Gabce vecer jiz nikam nechtelo, vyrazil jsem sam, a mym cilem se stal Milsons Point, ktery je hned na druhem konci mostu ve ctvrti Kirribilli.
Uz kdy jsem na most vstupoval, dobra tretina z kazde budovy uz nesvitila. Okamzite jsem dospel k nazoru, ze se asi akce nebude odehravat podle mych predstav ( jak se pozdeji ukazalo, nebyla to jen moje predstava ). Tedy predslava byla, ze do 7:29 bude vsechno svitit jak o bozim tele, v 7:30 to zhasne, a ja ani netrefim domu, jaka to bude tma.
Kdyz jsem dorazil na Milsons Point (jen pro vasi predstavu, cely most prejit trva asi 20 minut sviznou chuzi. Od pilire k piliri je to asi 8 minut. )(vsude uz byla spousta lidi ), z kazde budovy nesvitily minimalne dve tretiny, nektere uz nesvitily temer vubec. A to jeste do pul zbyvalo asi 15 minut. Behem tech zbyvajicich minut pozhasinalo snad temer vsechno, co jeste svitilo, a tak v oficialnich 7:30pm zhasnula jen modra strecha jednoho z mrakodrapu , Harbour Bridge a o 5 minut pozdeji napis hotelu Shangri-la.
Po navsteve sydneyske acke s nazvem A1 Grand Prix ( obdoba F1, kde jezdi i nas Tomas Enge ) jsme se rozhodli, ze vyrazime v breznu na Formuli 1 do Melbourne. Prestoze ze zacatku jsme dost vahali, protoze to neni zrovna nejlevnejsi akce, A1 nas dostala, a tak bylo rozhodnuto. Nechteli jsme si kupovat listek pouze na General Admission ( tedy vstupenka na temer vsechny travnate plochy kolem zavodiste ), ale protoze uz tuhle akci asi nezopakujeme, tak aby to trochu stalo za to, koupili jsme si listky na hlavni tribunu - tzv. Fangio Stand.
Letosni sezona zacinala prave Velkou cenou v Melbourne. Listky na internetu byli nepomerne drazsi, nez od zdejsi spolecnosti Ticketek, ktera nam nabidla za rekneme rozumnejsi cenu vstup na 4 dny. Tedy na 4 dny proto, ze se cela akce nesklada jen z toho, co divak uvidi v nedeli v primem prenosu - tedy zavod, ale ve ctvrtek a v patek pred zavodem se kona tzv. Practice, tedy testovani, v sobotu se jede mezi 11:00 a 12:00 posledni Practice a ve 14:00 se jede kvalifikace. Samotny hlavni zavod se pak jede v nedeli ve 14:00. Protoze se vsak ve ctvrtek a v patek zbytecne nic zajimaveho nedeje, zvolili jsme taktiku jinou. Protoze vsechny aerolinky samozrejme vedi, ze se v Melbourne neco deje, vysroubuji letenky patricne vysoko.
20/02/2007 priplula do Sydney nejvetsi lod na svete - Queen Mary 2 a setkala se tu se svoji kamaradkou ( nemene slavnou a o neco mensi ) Queen Elizabeth 2. Pro Australany to bylo velke pozdvizeni, ostatne asi pro vsechny, protoze se nestava tak casto, aby se setkaly 2 tak velke lodi v jednom pristavu.
Samotna lod QM2 je nejvetsi osobni lodi na svete - zatim (vysvetleno nize)
Zakladni udaje o lodi QM2: Lod ma 15 palub Delka 963 stop ( 345 m ) Sirka: 105 stop ( 40.5 m ) Vyska: 204 stop ( 71 m ) Pasazeri: 2620 Clenove posadky: 1253 Max.rychlost: 28.5 uzlu ( 52.8 km/hod )
Konstrukce lodi zapocala roku 1998 a prvni plavba se konala 12/01/2004 z britskeho Southamptonu ( odkud vyplul i Titanic ) do americkeho Fort Lauderdale.
O jmene lodi rozhodla spolecnost CUNARD (rejdarska spolecnost, ktera lod vlastni). QM2 se tedy jmenuje po manzelce krale Jiriho V. - Mary. QE2 ma jmeno po kralovne-matce - Elizabeth. A protoze jsou to lode, a ne kralovny, nepisi se s rimskou, ale s arabskou cislici. A ta se nevyslovuje jako "druha", ale jako "dve".
A co vlastne QM2 nabizi?
Pripravte se na to, ze za noc na Queen Mary 2 date prinejmensim 850 dolaru (18325 Kc). A je vyzadován spolecenský odev. ( to je ale asi ta nejmensi investice ) Patri to zkratka k tradici. A ted strucne k tomu, co (mimo jine) najdete na palube:
- sportovní areal, pet bazenu (jeden z nich na horni palube se zatahovaci
strechou ze skla) do kterych vede nektery z 20 vytahu,
masazni salony a lazne
- obchody, kasino, kino a divadlo- galerii a v ni sbirku del za temer pet
milionu dolaru
- knihovnu, která obsahuje pres sest tisic svazku
- planetarium
- tenisove kurty, posilovnu, tanecni sal a spoustu dalsiho
- Emaily lze samozrejme posilat primo z kajut, pro narocnejsi aplikace
slouzi internetova kavarna.
- skolka pro deti s odbornym dohledem, bezeckou trat nebo vinny sklipek s
V nedeli 04.02.2007 se tu v Sydney konal zavod A1 Grand Prix, coz je obdoba zavodu F1. Protoze jsme se rozhodli, ze do Melbourne na Formuli 1 nepojedeme, jelikoz je to prilis mnoho penez, koupili jsme si listky na A1. Jednak to vyslo levneji, a za druhe jsme tam meli i ceske zastoupeni. Tomase Engeho.
Lisky jsme si zakoupili na tribunu, asi 3 dny predem, aby byl pekny vyhled.
Hlavni zavod zacinal ve 14:15 sydneyskeho casu,se konal na okruhu EASTERN CREEK.
( Pro detail okruhu kliknete ZDE) Ten je polozen nedaleko ctvrti Blacktown asi hodinu jizdy vlakem z centra. Zhruba podobne dlouhe je to i autem.
Misto na tribune jsme meli vyborne, videli jsme i v pohode na obri obrazovku, takze to nebylo jen o tom, ze auta udelaji vzoooom vzooooom a pak zase minutu nic. Meli jsme sedadla hned na urovni startovni cary, ktera je zaroven carou cilovou. Bohuzel Tomas Enge v kvalifikaci nezajel nijak super a tak startoval az z devate pozice. To nam ale prilis nevadilo, protoze zoom na fotoaparatu funguje skvele.
Nejprve se ale jezdci byli predstavit publiku, ktere bylo na tribune, a tak kazdy prijel na vozidle TRIUMPH STAG z roku 1977 se svoji GRIDGIRL. Po predstaveni se, zacaly pripravy na samotny zavod. Piloti odesli do paddocku se pripravit a za nedlouho zacalo zahrivani. Kazdy dal asi 4 kola a pote se zacali usazovat na startovni rost. Pred kadou pozici stala Gridgirl ( tedy divka na
startovnim rostu ) se znackou, o jaky team se jedna. Protoze bylo vedro na padnuti, piloti okamzite vyfasovali destniky proti slunci a zacalo odstrojovani aut. Tedy predevsim pneumatik, ktere vymenovali za nove a nekterych jinych casti, jako napriklad pritlacnych kridel.
Prislo mi to pomerne komicke, jak tam ty auta stoji na zavodni draze bez kol a neubranil jsem se pocitu, ze podobne by to vypadalo, kdyby auto zustalo bez dozoru, a pobliz byla nase nejmenovana mensina.
Cas se naplnil, a prisla doba startu. Sirena ohlasuje 10 minut pred zacatkem zavodu, ze drahu musi opustit vsichni, kdo neni vyslovene soucasti teamu. 2 minuty pred startem musi opustit plochu i podpurny team, a zacina hra nervu, na co nejlepsi start.