Phuket Sobota 19/01/08
Na dnesni den mame rezervaci letenek s Air Asia na ostrov Phuket.
Monorailem jsme se tedy presunuli na stanici Kuala Lumpur KL Sentral a odtud KLIA (Kuala Lumpur International Airport ) Ekspres servisem ( vlak co nikde nestavi, tedy na zacatku a na konci jo ) za RM35/osoba. Po prijezdu na letiste jsme zjistili, ze se jeste musime presunout na jiny terminal. Moznosti byly 2. Bus za RM1.50/osoba nebo taxi za RM40/osoba. Protoze jsme meli spoustu casu, rozhodnuti bylo nasnade.
Let s Air Asia probihal v klidu, tedy az na nastup, to byl trochu fofr, protoze jsme se courali po Duty Free Shopu a nevnimali hlaseni k nastupu, takze nam to skoro uletelo .
Po priletu na Phuket probehla standardni procedura s imigracnim oddelenim a jelo se do mesta.
Samotne mesto Phuket je vzdalene od letiste cca 33km ( pul hodiny cesty ). My jsme usmlouvali cenu na 400B ( Thajsko ma menovou jednotku Thajsky Baht ( cti bát ) a v temer v soukromem voze Toyota Corolla jsme se dostali do mesta. Cestou nas jeste ridic vyklopil v informacich ( no spis to byl pro nej ksefticek ), kde nam doporucovali vsemozne ubytovani. My jsme vyuzili nabidky rezervace ferry na ostrov Phi Phi, protoze tam stejne jedeme, a vzali jsme to i zpet. Standardni cena je 600B/osoba jedna cesta. My to celkem mame tam i zpet za 2 osoby za 1800B, tedy se slevou 600B. Vzali jsme si jeste doporuceni na jedno ubytovani, ktere jsme nakonec i vzali.
Imperial Hotel Phuket (750B/pokoj pro 2 osoby s A/C, TV , vlastni koupelnou a postelemi )
Jelikoz je Phuket turisticka destinace, a na shopping zrovna nejsme, vyrazili jsme na plaz, doporucovanou jako nejhezci a zaroven i nejblizsi – Patong Beach. Transport byl autobusem (20B/osoba ), ktery vznikl zrejme transformaci z velkeho nakladaku. Do autobusu se nastupovalo zezadu (nebudu psat zadnimi dvermi, jelikoz dvere tam vubec nebyly a autobus jel celou dobu otevreny), v autobusu byly podelne tri drevene lavice a okna tam nebyla, takze se clovek klidne mohl vyklonit a pozorovat dopravu. Prestoze jsme prijeli v dost pokrocilou hodinu ( v 6pm se z plaze uklizi vsechny lehatka a slunecniky ), jeste jsme dali slanou koupel v dost teple vode. No neni divu, je tu denne 35°C .
Do hotelu jsme se svezli vozitkem Tuk-Tuk (400B, neco jako maly nakladacek upraveny pro prevoz lidi ), protoze posledni autobus do centra mesta Phuket odjizdi z plaze v 17:00.
Melaka Pondeli 14/01/08
Autobus ze Singapuru do Malajskeho Melaka odjizdel ze zastavky Lavender Station nedaleko naseho bydleni v Little India. Zaplatili jsme S$16/osoba., vyfasovali dve lahve, no spis lahvicky pitne vody na cestu a za chvili se uz vyrazelo. Autobus byl super V.I.P., zrejme mel za ukol konkurovat letecke doprave, protoze mista pro nohy bylo snad jako v Airbusu A380. Navic byly pouze tri rady sedacek ( dve na jedne a jedna na druhe strane ), coz umoznovalo do busu umistit temer kresla .
Procedura na hranicich byla spise symbolicka. Na Malajske strane se sice vypisovalo, zda neprovazite semena rostlin, musle, apod., ale po projiti customs jsme zjistili, ze by tu bylo mozne provezt celou palmu a kamion prasat a nikdo by ani nehnul brvou.
Po prijezdu do Melaka jsme se ocitli na novem busovem nadrazi, daleko od centra. Proto jsme sehnali mestsky bus do centra. Nutno dodat, ze autobus ( pokud se tak dalo rikat tomu dopravnimu prostredku ) toho mel za sebou uz pomerne hodne. Roztrhane a prosezene sedacky, vsude spina, vsechna okna zapatlana neznamou hmotou a vydesene pohledy jiz sedicich bilych turistu. K dokonale iluzi chybela snad jiz jen nejaka tetka s husou na kline, a dira v podlaze .
Kde dnes slozime hlavu? Traveler’s Lodge ( RM 28/p.room; v odkazu je asi nejlepsi cimra co tam maji, my bydleli v ponekud vice Spartanskem stylu ) nedaleko stareho centra, na doporuceni pruvodce Lonely Planet. Dokonce maji i wi-fi internet, ale moc nam nesel, protoze pokoj byl dost vzdalen vysilaci.
Apropos Novemu centru dominuje hyper Tesco, Staremu dominuji muzea.
Opet platime za toalety.
Rano 11/01/08 vyrazime na Sydneyske Letiste. Leti to deset minut pred devatou, tak mame spoustu casu. Bohuzel prvni zklamani na sebe nenechava dlouho cekat. Let se Singapore Airlines ve zbrusu novem Airbusu A380 se z duvodu technickych potizi nekona. Letadlo zustalo v Singapuru. No co se da delat, vezmene zavdek alespon Boeingem 747-400. No budeme si ten let do Singapuru jeste jednou zopakovat , protoze Airbus A380 leta zatim pouze na teto trase Sydney – Singapore, denne.
Singapur, v prekladu Lvi mesto, je v zasade mestsky stat, ktery se nachazi v Singapurskem prulivu na jihu Malajskeho poloostrova. S pevninou ho spojuje most, pres ktery se da snadno prejet do Malajsie.
Po britské sprave a japonske nadvlade behem 2. svetove valky se Singapur stal v roce 1963 soucasti federace s Malajsii, ale o dva roky pozdeji ji opustil a zustal samostatny. Diky striktnim zakonum se ze Singapuru stala moderni, cista a prosperujici metropole. Nektera opatreni udelala ze Singapuru nejcistsi mesto na svete, napriklad prosluly zakaz zvykacek a koureni. Z nekterych dalsich jmenujme napriklad plivani na zem ( vztahuje se i na autobusy ), moceni ( zejmena ve vytahu ), neodhazovani odpadku na zem apod. Vsechny zakazy jsou trestany vysokymi pokutami od S$500 – S$1000.
V dnesni dobe je ale uz zakaz zvykani prekonan , zvykacky dostanete v kteremkoliv obchodu, ale za odhazovani zvykacek na ulici je stale vysoka pokuta.
Obyvatele Singapuru maji dve vasne: jidlo a nakupovani. Pro ty co maji v zalibe prochazky a jsou milovniky zelene jsou po celem ostrove rozesety oazy zelene - parky a prirodni rezervace, diky kterym je Singapur nazyvan “mestem zahrad”.
Obyvatele Singapuru jsou z 78% Cinane, z 14% Malajci a z 7% Indove. Kazda etnicka skupina mluvi svym jazykem, takze urednimi jazyky jsou krome anglictiny i cinstina, malajstina a tamilstina.
Existuji dva pribehy o vzniku Singapuru. Prvni, malajska legenda, podle ktere sumatersky princ jednou v dzungli na ostrove Temasek (tehdejsi jmeno Singapuru) uvidel lva. Princ si to vysvetlil jako dobre znameni, a proto na Temaseku zalozil mesto, jemuz dal jméno Singapura – Lvi mesto. Lvi vsak na Temaseku nikdy nezili a to co videl byli pravdepodobne tygri.
Druha legenda vypravi o Merlionovi, morském lvu. Kdysi davno se pry k Singapuru prihnala prudka boure. Strhavala chyse, rozbijela rybarske lodky a hrozila znicenim celeho ostrova. Kdyz uz bylo hodne zle, najednou se z more vynoril morsky lev Merlion a spolu se svymi malymi pomocníky z vodni rise bouri utisil. Od te doby je Merlion symbolem Singapuru.
“Tak je to tu zas, další rok v davu mizí,
a s ním neco v nás, ten nový zdá se cizí.
Tak jsme o rok starší a s námi celý svet,
nové dny už raší, nebudme netpeliví,
rozvité nemohou být hned.
Zítrek je neznámá, zítrek je nadeje.
Dobrý celý príští rok”
Do nového roku 2008 vam prejeme predevším hodne zdraví pokud jste na cestách treba v džungli amazonského pralesa, obdivujete krásy Nového Zélandu, nebo se jen tak opalujete na plážích thajského ostrova Phi Phi, hodne štestí, pokud se koupete v oblasti krokodýlu, nebo žraloku, a hodne lásky – at máte s kým cestovat.
To vam prejí protinožci Misa & Gabika
Protoze odletame na dovolenou, nekolik tydnu se neuvidime. Jakmile to ale bude mozne, tak se ozveme. A kam je to tentokrat?
Tak jako kazdy rok, konal se i letos jachtarsky zavod Sydney – Hobart Race pod zastitou hlavniho sponzora Rolex. Tentokrat to byl 63.rocnik, ktery byl tradicne odstartovan 26/12 ve 13:00 sydneyskeho casu.
Vsechny jachty popluji ze zalivu v Sydney pres Tasmanovo more a cilem zavodu je mesto Hobart na Tasmanii.
Za poslednich 62 let si vanocni zavod Sydney - Hobart ziskal postaveni vyznamneho a hojne obsazovaneho jachtarskeho klani. Co do pozornosti medii je minimalne stejne vysoko jako Pohar Ameriky, Whitebread Round the World Race ( v soucasnosti na nej navazujici Volvo Ocean Race ) a dalsi. I v Cechach se tesi velke pozornosti a dokonce byly v minulych rocnicich pokusy o ucast ceske posadky v tomto zavode. Samozrejme, ze to vsechno neni zrovna nejlevnejsi zalezitost a tak si asi jeste chvili pockame, nez budeme moci sledovat nas tym na trase Sydney - Hobart.