Zamerne jsme si vybrali tuto plavbu, protoze je nejdelsi, trva bezmala 3 hodiny a projedete skutecne cely Sydney Harbour. ( na mapce, kterou kliknutim zvetsite, je to ta cervena trasa ).
Sydney Harbour je druhym nejvetsim prirodnim pristavem na svete, delka pobrezi, ktere cely pristav obepina ma 240 namornich mil ( 445 km ) a celkova plocha pristavu je 35 km2. Pristav ma celkem 66 zalivu a je srdcem mesta Sydney.
Plavba zacina, kde jinde nez v pristavisti Circular Quay. Tento pristav je druhym nejrusnejsim pristavem na svete ( prvni misto drzi pristav v Hong Kongu ) a jeho dominantou, ostatne jako dominantou celeho Sydney ( a v podstate cele Australie ) je Sydney Opera House a Harbour Bridge. ( O moste si muzete precist info v predchozim clanku zde ).
Opera byla postavena na vybezku Bennelong Point. Za navrhem tvaru opery stoji dansky architekt Jørn Utzon. Jeho vitezny navrh vzesel z 233 zaslanych navrhu. ( K Opere se vratime detailne v nekterem z nasich dalsich clanku )
O kazdem miste se jsme se dozvedeli neco zajimaveho, protoze pruvodkyne nas neustale zasobovala informacemi, co je kde k videni a co ktery dum na pobrezi stoji. Mimochodem, pokud vas zajimaji domy s vyhledem na Operu a Bridge, ceny se pohybuji v radech nekolika desitek milionu dolaru.
Dnes 24/02/08 se odehralo v Sydneyskem pristavu dalsi jedinecne setkani zaoceanskych lodi spolecnosti Cunard.
Jiz v sobotu 23/02/08 za rozbresku vjela za obrovske pozornosti do pristavu Circular Quay nejnovejsi lod Queen Victoria. Tento pouze dva mesice stary luxusni zaoceansky parnik prijel na svoji prvni navstevu Sydney za doprovodu velkeho poctu soukromych jachet.
Na delku meri 294 metru, hmotnost ma 90.000 tun a je druhou nejvetsi lodi ( hned po Queen Mary 2 ) v lodstvu spolecnosti Cunard a jeji cena se vysplhala do vyse US$ 676 milionu.
Jeji mnohem starsi sestricka Queen Elizabeth 2 prijede do Sydney v nedeli 24/02/08. Kralovna Victoria zustane pres noc v Sydney a obe lode budou kolem sebe projizdet kolem 6:30pm (australskeho casu) u pevnosti Fort Denison v nedeli v podvecer. Nakonec pri foceni se nam pozorovatelum z mostu naskytl jedinecny pohled na QE2, kdy zapadajici slunce vrhlo stin Harbour Bridge na lod.
Tentokrat je cela akce opet vyjimecna a to proto, ze nejnovejsí lod Queen Victoria, ktera navstevuje australske brehy poprve se zde potka s nejstarsi lodi spolecnosti Cunard – Queen Elizabeth 2, pro kterou je to posledni plavba vubec.
Kralovske setkani se odehraje presne rok a ctyri dny pote, co se zde vloni uskutecnilo setkani Queen Elizabeth 2 a Queen Mary 2. Tato historicka udalost tehdy s sebou prinesla i velky dopravni zmatek v CBD ( Central Business District – v podstate centrum mesta s mrakodrapy ), kdyz stovky tisic lidi chteli dostat do zaberu sveho fotoaparatu obe lode.
Zakladni informace:
Malajsie je zeme v srdci jihovychodni Asie, rozkladajici se na dvou navzajem oddelenych uzemich - Malajskem poloostrove a severni tretine ostrova Borneo. Tato byvala britska kolonie vyhlasila samostatnost v roce 1957 a postupne se stala vzkvetajici ekonomikou. Sice si ponechava tradicni asijskou tvar s priznacnou barevnosti a chaosem, ale na druhou stranu rozhodne miri k moderni budoucnosti. Petronas Towers, jedny z nejvyssich mrakodrapu sveta ( detailni info, jak je to vlastne ted s nejvyssimi mrakodrapy naleznete v nasem clanku zde ), jsou toho jasnym dukazem.
Malajska spolecnost je multikulturni, vedle sebe tu ziji Malajci, Cínane, Indove i nezanedbatelny pocet Indonesanu, kteri prichazeji za praci. Pro cestovatele je jiste dobrou zpravou, ze vedle malajstiny je uredni reci take anglictina.
Malajstina neni prilis slozity jazyk a ma oproti jinym asijskym jazykum vyhodu, ze se alespon pise latinskou abecedou. Napisum je tedy snazsi porozumet. Jinak se lze domluvit pomerne casto anglicky, s odlehlejsimi oblastmi se vsak jeji znalost dost snizuje. Velmi rozsirena je take cinstina.
Ac je to k nevire, pomerne rozsirena je tu i cestina. Napriklad JELITA TRANSTOURS ( viz. obrazek ),s takovou spolecnosti bych si jizdu poradne rozmyslel, LIF BOMBA ( oznaceni vytahu ) nebo JEBAT EXPRESS ( foto bohuzel neni k dispozici, ale bylo to oznaceni autobusove linky ). Tedy nevim, jestli kdyby vedeli, co to v nasi reci znamena, jestli by si nazev radeji nezmenili.
Do Malajsie neni potreba vizum pro pobyt do 90 dnu. Pri vstupu vam imigracni oddeleni udeli povoleni k pobytu na 3 mesice. Mistni imigracni urady vsak vyzaduji, aby platnost pasu byla minimalne 6 mesicu po ukonceni pobytu.
Zakladni informace: Existuji dva pribehy o vzniku Singapuru. Prvni, malajska legenda, podle ktere sumatersky princ jednou v dzungli na ostrove Temasek (tehdejsi jmeno Singapuru) uvidel lva. Princ si to vysvetlil jako dobre znameni, a proto na Temaseku zalozil mesto, jemuz dal jméno Singapura – Lvi mesto. Lvi vsak na Temaseku nikdy nezili a to co videl byli pravdepodobne tygri.
Druha legenda vypravi o Merlionovi, morském lvu. Kdysi davno se pry k Singapuru prihnala prudka boure. Strhavala chyse, rozbijela rybarske lodky a hrozila znicenim celeho ostrova. Kdyz uz bylo hodne zle, najednou se z more vynoril morsky lev Merlion a spolu se svymi malymi pomocníky z vodni rise bouri utisil. Od te doby je Merlion symbolem Singapuru.
Singapur, v prekladu Lvi mesto, je mestsky stat, ktery se nachazi v Singapurskem prulivu pri jizni vyspe Malajskeho poloostrova. S pevninou ho spojuje most, pres ktery se da snadno prejet do Malajsie.
Po britske sprave a japonske nadvlade behem 2. svetove valky se Singapur stal v roce 1963 soucasti federace s Malajsii, kterou ale o dva roky pozdeji opustil a zustal samostatny. Dnes patri Singapur mezi par nejbohatsich zemi sveta.
Cesta k poradku a prosperite vsak nebyla jednoducha. Nektera z opatrení, ktera udelala ze Singapuru nejcistsi mesto na svete, pomerne dost proslula – predevsim zakaz zvykani a koureni. Singapurska vlada dodnes aplikuje nektere nezvykle tresty, jako napriklad biti. S vice nez 400 nejvyssimi tresty udelenymi od roku 1991 se Singapur stal zemi s nejvetsim poctem poprav na obyvatele.
Obyvatele Singapuru jsou z 78% Cinane, z 14% Malajci a z 7% Indove. Kazda etnicka skupina mluvi svym jazykem, takze urednimi jazyky jsou krome anglictiny i cinstina, malajstina a tamilstina.
Pri ceste do Singapuru neni vyzadovano vizum avsak pobyt v zemi nesmi byt delsi nez 30 dnu ( bavime se o turisticke variante )
Phuket Sobota 19/01/08
Na dnesni den mame rezervaci letenek s Air Asia na ostrov Phuket.
Monorailem jsme se tedy presunuli na stanici Kuala Lumpur KL Sentral a odtud KLIA (Kuala Lumpur International Airport ) Ekspres servisem ( vlak co nikde nestavi, tedy na zacatku a na konci jo ) za RM35/osoba. Po prijezdu na letiste jsme zjistili, ze se jeste musime presunout na jiny terminal. Moznosti byly 2. Bus za RM1.50/osoba nebo taxi za RM40/osoba. Protoze jsme meli spoustu casu, rozhodnuti bylo nasnade.
Let s Air Asia probihal v klidu, tedy az na nastup, to byl trochu fofr, protoze jsme se courali po Duty Free Shopu a nevnimali hlaseni k nastupu, takze nam to skoro uletelo .
Po priletu na Phuket probehla standardni procedura s imigracnim oddelenim a jelo se do mesta.
Samotne mesto Phuket je vzdalene od letiste cca 33km ( pul hodiny cesty ). My jsme usmlouvali cenu na 400B ( Thajsko ma menovou jednotku Thajsky Baht ( cti bát ) a v temer v soukromem voze Toyota Corolla jsme se dostali do mesta. Cestou nas jeste ridic vyklopil v informacich ( no spis to byl pro nej ksefticek ), kde nam doporucovali vsemozne ubytovani. My jsme vyuzili nabidky rezervace ferry na ostrov Phi Phi, protoze tam stejne jedeme, a vzali jsme to i zpet. Standardni cena je 600B/osoba jedna cesta. My to celkem mame tam i zpet za 2 osoby za 1800B, tedy se slevou 600B. Vzali jsme si jeste doporuceni na jedno ubytovani, ktere jsme nakonec i vzali.
Imperial Hotel Phuket (750B/pokoj pro 2 osoby s A/C, TV , vlastni koupelnou a postelemi )
Jelikoz je Phuket turisticka destinace, a na shopping zrovna nejsme, vyrazili jsme na plaz, doporucovanou jako nejhezci a zaroven i nejblizsi – Patong Beach. Transport byl autobusem (20B/osoba ), ktery vznikl zrejme transformaci z velkeho nakladaku. Do autobusu se nastupovalo zezadu (nebudu psat zadnimi dvermi, jelikoz dvere tam vubec nebyly a autobus jel celou dobu otevreny), v autobusu byly podelne tri drevene lavice a okna tam nebyla, takze se clovek klidne mohl vyklonit a pozorovat dopravu. Prestoze jsme prijeli v dost pokrocilou hodinu ( v 6pm se z plaze uklizi vsechny lehatka a slunecniky ), jeste jsme dali slanou koupel v dost teple vode. No neni divu, je tu denne 35°C .
Do hotelu jsme se svezli vozitkem Tuk-Tuk (400B, neco jako maly nakladacek upraveny pro prevoz lidi ), protoze posledni autobus do centra mesta Phuket odjizdi z plaze v 17:00.