Kdyz jsme vytvareli tuto anketu, rozhodne jsme necekali tolik zajmu. Proto jsme se rozhodli tento problem trochu osvetlit.
Zmatek, zda je rajske jablicko ( po slovensky paradajka ) ovoce nebo zelenina vznika kvuli rozdilnym pohledum na vec mezi vedci a kuchari. Vedecky receno, rajce je rozhodne ovoce. Je potreba se na zacatku zeptat. Ma to semena? Pokud na tuto otazku odpovite ANO, pak mate z rajcete technicky ovoce. Toto samozrejme dela ovoce i z okurky, fazoli nebo ruznych druhu orechu. Zelenina je naopak bezsemenna, napriklad redkvicky, celer, mrkev nebo salat.
Kucharsky receno, rajce je zelenina. Proc? Kuchyn totiz, pokud se jedna o ovoce uprednostnuje plody, ktere jsou sladke a masite, napriklad zahrnuje do teto skupiny treba pomeranc, svestky nebo jablka.
Prilezitostne termin „ovoce“ smi byt pouzit pri odkazu na cast rostliny, ktera neni ovoce, ale ktera se pouziva k peceni moucniku - rebarbora napriklad.
Botanicka terminologie pro ovoce je bohuzel nepresna a zustane tak. Proto take v obchode nenajdete rajcata vedle pomerancu.
Co rici zaverem? Pokud se vas nekdo zepta zda je rajce ovoce nebo zelenina, zadna odpoved nebude spatna.
Nase anketa dopadla s vysledkem, ze 61% ucastniku si mysli, ze je rajce zelenina a zbyvajicich 39%, ze je to ovoce. Asi preci jen radeji varime.
Mimochodem podobnou diskusi bychom mohli vest napriklad na tema Je banan ovoce nebo bylina? . Ale o tom treba zase jindy…
Zakladni informace:
Kralovstvi Siam se stalo Thajskem v roce 1939. O vladu v zemi se mezi sebou stridali ruzni vojensti diktatori, az byla o 50 let pozdeji v demokratickych volbach zvolena vlada sestavajici se z politiku a obchodniku. Thajsko se casem stalo hlavni turistickou destinaci Jihovychodni Asie predevsim diky fungujici turisticke infrastrukture, pratelskym lidem, levnemu jidlu a hezkym plazim…
Etnicke slozeni:
80% Thajci, 11% Cinane, 3.5% Malajci, dale mensiny Monu, Khmeru, Vietnamcu, Phuanu a Karenu Nabozenstvi:
95% buddhiste (theravada), 4% muslimove, 1% krestane, u horskych kmenu animismus Statni zrizeni:
konstitucni monarchie v jejimz cele stoji Kral Bhumibol Adulyadej (1946 - dosud)
Urednim jazykem je Thajstina, na turistickych mistech se setkate i s anglictinou, na odlehlejsich mistech nebo mistech bez vyskytu turistu, uspet s anglictinou je temer bez sance. Vizova povinnost:
Na navstevu Thajska potrebujete turisticka viza. Cena za jednovstup ( nebudete vycestovavat ze zeme a znovu se do ni vracet ) je A$45 ( 700,-Kc ). Vizum je vyrizeno tady v AU behem 2 pracovnich dni. A vezmete si hotovost, na ambasade nedisponuji terminalem na platebni karty.
Zamerne jsme si vybrali tuto plavbu, protoze je nejdelsi, trva bezmala 3 hodiny a projedete skutecne cely Sydney Harbour. ( na mapce, kterou kliknutim zvetsite, je to ta cervena trasa ).
Sydney Harbour je druhym nejvetsim prirodnim pristavem na svete, delka pobrezi, ktere cely pristav obepina ma 240 namornich mil ( 445 km ) a celkova plocha pristavu je 35 km2. Pristav ma celkem 66 zalivu a je srdcem mesta Sydney.
Plavba zacina, kde jinde nez v pristavisti Circular Quay. Tento pristav je druhym nejrusnejsim pristavem na svete ( prvni misto drzi pristav v Hong Kongu ) a jeho dominantou, ostatne jako dominantou celeho Sydney ( a v podstate cele Australie ) je Sydney Opera House a Harbour Bridge. ( O moste si muzete precist info v predchozim clanku zde ).
Opera byla postavena na vybezku Bennelong Point. Za navrhem tvaru opery stoji dansky architekt Jørn Utzon. Jeho vitezny navrh vzesel z 233 zaslanych navrhu. ( K Opere se vratime detailne v nekterem z nasich dalsich clanku )
O kazdem miste se jsme se dozvedeli neco zajimaveho, protoze pruvodkyne nas neustale zasobovala informacemi, co je kde k videni a co ktery dum na pobrezi stoji. Mimochodem, pokud vas zajimaji domy s vyhledem na Operu a Bridge, ceny se pohybuji v radech nekolika desitek milionu dolaru.
Dnes 24/02/08 se odehralo v Sydneyskem pristavu dalsi jedinecne setkani zaoceanskych lodi spolecnosti Cunard.
Jiz v sobotu 23/02/08 za rozbresku vjela za obrovske pozornosti do pristavu Circular Quay nejnovejsi lod Queen Victoria. Tento pouze dva mesice stary luxusni zaoceansky parnik prijel na svoji prvni navstevu Sydney za doprovodu velkeho poctu soukromych jachet.
Na delku meri 294 metru, hmotnost ma 90.000 tun a je druhou nejvetsi lodi ( hned po Queen Mary 2 ) v lodstvu spolecnosti Cunard a jeji cena se vysplhala do vyse US$ 676 milionu.
Jeji mnohem starsi sestricka Queen Elizabeth 2 prijede do Sydney v nedeli 24/02/08. Kralovna Victoria zustane pres noc v Sydney a obe lode budou kolem sebe projizdet kolem 6:30pm (australskeho casu) u pevnosti Fort Denison v nedeli v podvecer. Nakonec pri foceni se nam pozorovatelum z mostu naskytl jedinecny pohled na QE2, kdy zapadajici slunce vrhlo stin Harbour Bridge na lod.
Tentokrat je cela akce opet vyjimecna a to proto, ze nejnovejsí lod Queen Victoria, ktera navstevuje australske brehy poprve se zde potka s nejstarsi lodi spolecnosti Cunard – Queen Elizabeth 2, pro kterou je to posledni plavba vubec.
Kralovske setkani se odehraje presne rok a ctyri dny pote, co se zde vloni uskutecnilo setkani Queen Elizabeth 2 a Queen Mary 2. Tato historicka udalost tehdy s sebou prinesla i velky dopravni zmatek v CBD ( Central Business District – v podstate centrum mesta s mrakodrapy ), kdyz stovky tisic lidi chteli dostat do zaberu sveho fotoaparatu obe lode.
Zakladni informace:
Malajsie je zeme v srdci jihovychodni Asie, rozkladajici se na dvou navzajem oddelenych uzemich - Malajskem poloostrove a severni tretine ostrova Borneo. Tato byvala britska kolonie vyhlasila samostatnost v roce 1957 a postupne se stala vzkvetajici ekonomikou. Sice si ponechava tradicni asijskou tvar s priznacnou barevnosti a chaosem, ale na druhou stranu rozhodne miri k moderni budoucnosti. Petronas Towers, jedny z nejvyssich mrakodrapu sveta ( detailni info, jak je to vlastne ted s nejvyssimi mrakodrapy naleznete v nasem clanku zde ), jsou toho jasnym dukazem.
Malajska spolecnost je multikulturni, vedle sebe tu ziji Malajci, Cínane, Indove i nezanedbatelny pocet Indonesanu, kteri prichazeji za praci. Pro cestovatele je jiste dobrou zpravou, ze vedle malajstiny je uredni reci take anglictina.
Malajstina neni prilis slozity jazyk a ma oproti jinym asijskym jazykum vyhodu, ze se alespon pise latinskou abecedou. Napisum je tedy snazsi porozumet. Jinak se lze domluvit pomerne casto anglicky, s odlehlejsimi oblastmi se vsak jeji znalost dost snizuje. Velmi rozsirena je take cinstina.
Ac je to k nevire, pomerne rozsirena je tu i cestina. Napriklad JELITA TRANSTOURS ( viz. obrazek ),s takovou spolecnosti bych si jizdu poradne rozmyslel, LIF BOMBA ( oznaceni vytahu ) nebo JEBAT EXPRESS ( foto bohuzel neni k dispozici, ale bylo to oznaceni autobusove linky ). Tedy nevim, jestli kdyby vedeli, co to v nasi reci znamena, jestli by si nazev radeji nezmenili.
Do Malajsie neni potreba vizum pro pobyt do 90 dnu. Pri vstupu vam imigracni oddeleni udeli povoleni k pobytu na 3 mesice. Mistni imigracni urady vsak vyzaduji, aby platnost pasu byla minimalne 6 mesicu po ukonceni pobytu.