Sydney Harbour Bridge je jeden z nejznamejsich symbolu Sydney a vubec cele Australie.
Sydney Harbour Bridge spojil Sydney CBD ( Central Business District ) se severnim pobrezim pristavu a byl otevren v roce 1932.
Vystavba mostu byla dokoncena v roce 1932 a naklady se vysplhaly az na 20 mil. australskych dolaru.
Je to nejvetsi a nejsirsi ocelovy obloukovy most na svete (ale ne nejdelsi). Delku pokoril New Yorksky most Bayonne, ktery je o 25 stop delsi a byl otevren o pouhe 4 mesice drive. Do roku 1967 to byla nejvyssi stavba v Sydney. Pri oslavach v Sydney, ( napriklad oslavy Noveho roku, nebo Olympijske hry ) dostane Harbour Bridge vzdy nejakou z hlavnich roli.
Most v datech:
28 cervence 1923: Polozen zakladni kamen
26. brezna 1925: Zakladni kameny jizni opery mostu
polozeny
26. rijna 1928: Zacala konstrukce hlavniho oblouku
26. listopadu 1929: Rekord v polozeni nejvetsi tonaze oceli v
jednom dni - 589 tun
19. srpna 1930: Hlavni oblouk se spojil
16. ledna 1932: Umisten posledni kamen do Pylonu mostu
My jsme nasi pout zapocali 8.dubna 2007 v Melbourne, kam jsme se ze Sydney dopravili letadlem. Protoze jsme meli vsechno domluveno tip top - byli jsme v mziku v centru a prebirali auto tentokrat od spolecnosti HERTZ. K nasemu prekvapeni to nebylo dohodnute male dvousedadlove prditko Toyota Yaris, ale foukli nam 4 sedadlovy hatchback Toyota Corolla 1.8, ktery mel najetych pouze necelych 3000 km. Po prevzeti vozidla jsme zapocali shanet neco k snedku. Bohuzel byl vsak svatek ( resp. velikonocni svatky jsou dva. pondeli a patek. Jenze oni tu maji nejaky divny system, kdy to slavi ( do dneska jsem ten system nepochopil )) a tak bylo v nedeli vsude zavreno a otevirali az v pondeli. No nakoupili jsme neco malo v malem kolonialu, jeste jsme poshaneli par letaku v informacich a vyrazili za dobrodruzstvim.
Ahoj vsichni,
protoze tu v dobe velikonoc nebudeme, chceme Vam poprat KRASNE VELIKONOCE, chlapum bohatou vysluzku, a holkam poradna jelita. Mame oproti vam trochu vyhodu, ze tu mame svatek i v patek ( ostatne myslim, ze i slovaci maji svatek ) a tak mame mega prodlouzeny vikend.
A kde vlastne budeme? Najdete nas nekde na trase Melbourne - Adelaide, na tzv. GREAT OCEAN ROAD. Do Sydney se vracime 13/04/07 tak snad bude slusne pocasi.
Apropos vam prichazi jaro, a nam podzim.
Tak jeste jednou pekne Velikonoce a uvidime se opet zase u nejakeho z pristich clanku.
Koncem mesice brezna se mesto Sydney rozhodlo, ze podpori kampan proti globalnimu oteplovani akci nazvanou Earth Hour ( Hodina Zeme ) nebo take 60 Minutes ( 60 Minut ) . Konalo se to presne v 7:30pm 31/03/2007, a melo tu dobu zhasnout cele Sydney. K vyzve se pripojily vsechny mrakodrapy v centru, rovnez i spousta restauraci a baru, ktere se predzasobily svickami vseho druhu. Protoze se Gabce vecer jiz nikam nechtelo, vyrazil jsem sam, a mym cilem se stal Milsons Point, ktery je hned na druhem konci mostu ve ctvrti Kirribilli.
Uz kdy jsem na most vstupoval, dobra tretina z kazde budovy uz nesvitila. Okamzite jsem dospel k nazoru, ze se asi akce nebude odehravat podle mych predstav ( jak se pozdeji ukazalo, nebyla to jen moje predstava ). Tedy predslava byla, ze do 7:29 bude vsechno svitit jak o bozim tele, v 7:30 to zhasne, a ja ani netrefim domu, jaka to bude tma.
Kdyz jsem dorazil na Milsons Point (jen pro vasi predstavu, cely most prejit trva asi 20 minut sviznou chuzi. Od pilire k piliri je to asi 8 minut. )(vsude uz byla spousta lidi ), z kazde budovy nesvitily minimalne dve tretiny, nektere uz nesvitily temer vubec. A to jeste do pul zbyvalo asi 15 minut. Behem tech zbyvajicich minut pozhasinalo snad temer vsechno, co jeste svitilo, a tak v oficialnich 7:30pm zhasnula jen modra strecha jednoho z mrakodrapu , Harbour Bridge a o 5 minut pozdeji napis hotelu Shangri-la.
Po navsteve sydneyske acke s nazvem A1 Grand Prix ( obdoba F1, kde jezdi i nas Tomas Enge ) jsme se rozhodli, ze vyrazime v breznu na Formuli 1 do Melbourne. Prestoze ze zacatku jsme dost vahali, protoze to neni zrovna nejlevnejsi akce, A1 nas dostala, a tak bylo rozhodnuto. Nechteli jsme si kupovat listek pouze na General Admission ( tedy vstupenka na temer vsechny travnate plochy kolem zavodiste ), ale protoze uz tuhle akci asi nezopakujeme, tak aby to trochu stalo za to, koupili jsme si listky na hlavni tribunu - tzv. Fangio Stand.
Letosni sezona zacinala prave Velkou cenou v Melbourne. Listky na internetu byli nepomerne drazsi, nez od zdejsi spolecnosti Ticketek, ktera nam nabidla za rekneme rozumnejsi cenu vstup na 4 dny. Tedy na 4 dny proto, ze se cela akce nesklada jen z toho, co divak uvidi v nedeli v primem prenosu - tedy zavod, ale ve ctvrtek a v patek pred zavodem se kona tzv. Practice, tedy testovani, v sobotu se jede mezi 11:00 a 12:00 posledni Practice a ve 14:00 se jede kvalifikace. Samotny hlavni zavod se pak jede v nedeli ve 14:00. Protoze se vsak ve ctvrtek a v patek zbytecne nic zajimaveho nedeje, zvolili jsme taktiku jinou. Protoze vsechny aerolinky samozrejme vedi, ze se v Melbourne neco deje, vysroubuji letenky patricne vysoko.