Australia 2005 - 2008

Formula 1 Grand Prix Melbourne 2007
Publikováno: Středa, 14.11. 2007 - 23:33:01
Téma:


Formula 1 Grand Prix



Po navsteve sydneyske acke s nazvem A1 Grand Prix ( obdoba F1, kde jezdi i nas Tomas Enge ) jsme se rozhodli, ze vyrazime v breznu na Formuli 1 do Melbourne. Prestoze ze zacatku jsme dost vahali, protoze to neni zrovna nejlevnejsi akce, A1 nas dostala, a tak bylo rozhodnuto. Nechteli jsme si kupovat listek pouze na General Admission ( tedy vstupenka na temer vsechny travnate plochy kolem zavodiste ), ale protoze uz tuhle akci asi nezopakujeme, tak aby to trochu stalo za to, koupili jsme si listky na hlavni tribunu - tzv. Fangio Stand.
Letosni sezona zacinala prave Velkou cenou v Melbourne. Listky na internetu byli nepomerne drazsi, nez od zdejsi spolecnosti Ticketek, ktera nam nabidla za rekneme rozumnejsi cenu vstup na 4 dny. Tedy na 4 dny proto, ze se cela akce nesklada jen z toho, co divak uvidi v nedeli v primem prenosu - tedy zavod, ale ve ctvrtek a v patek pred zavodem se kona tzv. Practice, tedy testovani, v sobotu se jede mezi 11:00 a 12:00 posledni Practice a ve 14:00 se jede kvalifikace. Samotny hlavni zavod se pak jede v nedeli ve 14:00. Protoze se vsak ve ctvrtek a v patek zbytecne nic zajimaveho nedeje, zvolili jsme taktiku jinou. Protoze vsechny aerolinky samozrejme vedi, ze se v Melbourne neco deje, vysroubuji letenky patricne vysoko.


Proto jsme leteli v sobotu rano v 6:00 se spolecnosti JetStar do Melbourne, a zpet ( kvuli drahym letenkam jsme jeli vlakem ).
Po priletu do Melbourne se musi cestovat hodinu do centra, protoze JetStar pristava na jinem letisti ( Avalon ), nez ostatni spolecnosti ( hlavne proto, ze nechteji platit vysoke letistni poplatky, a chteji udrzet rozumne ceny. Bohuzel jsou ty rozumne ceny necim vykoupeny, a to servisem, protoze na palube si budete muset koupit i vodu, pokud budete mit zizen ) Na druhou stranu let hodina a pul neni nic co by se nedalo prezit.
Nakonec nas bylo sest, pricemz 3 cleny vypravy jsme znali, Zdenek a Veronika s nami byli na Zelandu a Marek s nami dela v praci. Posledniho clena - Frantu, jsme poznali na letisti. Po prijezdu do centra, nas doslova sokovala tzv. Tram Jam ( tramvajova zacpa ). Vsude byla spousta tramvaji. Dokonce snad i ty rychlejsi predjizdeli ty pomalejsi. Bylo to prave kvuli F1, a tramvaje meli tak interval 1-2 minuty. Vyrazili jsme hledat zabukovane ubytovani. Nasli jsme ho celkem hladce. Protoze jsme byli na miste prilis brzy a nemeli pripraveny ten vetsi pokoj ( pokoj pro 2 a pro 4 ), hodili jsme si vsichni veci do toho mensiho a vyrazili na zavodiste. To je polozeno asi 10 minut tramvaji od centra. Uz z tramvajove zastavky byl hlyset hluk projizdejicich formuli ze zavodiste, a to jsme sli ze zastavky jeste asi 10 minut pesky. Po kontrole batohu a listku jsme se rozdelili na 4 a 2 a kazdy vyrazil nekam jinam. My s Gabcou jsme se sli podivat podel trati, a ocihnout nase mista k sezeni. Vsude byla spousta lidi, stanku se suvenyry, akce pro male i velke atd. Rozhodne se clovek nenudil. Na zavodisti jsme stravili cely den a na pokoj jsme se dostali cca okolo devate vecer.
V den zavodu jsme vyrazeli az asi okolo desate ranni. Jednak proto, ze nebylo kam spechat, protoze mista jsme meli jista a zavod se jel az ve 2pm. Ostatni clenove vypravy vysli jiz v 7:30 rano a nakonec stejne meli velke problemy sehnat nejake slusne misto. Behem celeho dne se jedou zavody ruznych dalsich kategorri vozu - jako napr. Porche, Formule 3000, BMW a spousta dalsich. Dokonce BMW vyslala na trat seriove vyrabene BMW, v casovem odstupu vyjelo zavodne upraveme BMW a jako treti vyjelo BMW F1 a do cile dorazili vsechny vozy temer soucasne. Cely den do zacatku zavodu atmosferu zpestrovaly prelety vrtulniku Black Hawk australske armady a stihacka F18 Hornet, dale pak to byli ruzne sestavy letadel s kourovymi efekty. Atmosfera byla bajecna.
Ve 13:45 to zacalo. Tribuny naplneny az po okraj divaky, na startovni rost zacinaji najizdet vozy jednotlivych staji. Mechanici jsou pripraveni kdykoliv jeste 5 minut pred startem vymenit suche pneumatiky za mokre, v pripade nahle zmeny pocasi. Na nic takoveho to dnes ale nevypada, a tak je hlavni starosti drzet destnik nad hlavou jezdce, a chranit ho pred sluncem. Mame na tribune pozici, ze vidime do tvari Rubensi Barichellovi, Davidu Coulthardovi a dalsim. Tedy na rostu je to pozice 17,18,19. Je 13:58 a vozy se rozjizdeji za Safety Car do zahrivaciho kola. Mezitim i ti posledni z teamu, kteri zustali na trati, ji opousteji.
Vozy dokoncuji zahrivaci kolo a stavi se na startovni pole v poradi, ktere jim urcila kvalifikace. Je 23°C ve stinu, teplota vozovky je 39°C. Zacina prvni zavod sezony 2007. Vozy dostavaji zelenou, motory buraci a vjizdi se do prvni zatacky. Nutno jeste zminit, ze bez ochrany usi by to neslo, protoze bez ni, nejen se doslova neslysite vlastniho slova, ale v usich neskutecne picha, takze muzete klidne i prijit o sluch.
Mame pred sebou 2 obri obrazovky, na kterych mame sanci videt i to, co se deje na jinych mistech trati. Behem zavodu jsme se na tribune presunuli az temer do sektroru pro V.I.P. a odtud jsme fotili i co se deje v paddocku pri zastavkach formuli. Jedine co trochu kazi vyhled, jsou podel cele trati kovove mrize.

Jediný vzrusujici moment jinak celkem poklidne Velke ceny Australie si pripravil nejstarsi pilot na rostu David Coulthard. Zbesile zautocil na Alexe Wurze jedouciho na 13. miste. Neslo o titul, neslo o vitezstvi, neslo ani o body. Vnitrkem drahy vletl do zatacky a na moment zatancil Rakusanovi na predním spoileru. Wurtzovi preletela Coulthardova formule jen par centimetru pred hlavou. Na video kolize Coultharda s Wurzem se muzete podivat zde:



Temer po hodine a pul, 58 kolech a 307,574 odjetych km je konec zavodu. Nejvice oslavuje tym Ferrari, ktere zvitezilo a kam prestoupil Kimi Raikkonen. Fanousci po projeti safety car vbehli na drahu ze vsech stran, aby mohli byt co nejblize svym idolum.

V nedeli vecer jsme odjizdeli z Melbourne vlakem COUNTRYLINK zpet do Sydney, kam jsme po 11ti hodinach dorazili v pondeli rano, a rovnou vyrazili do prace.

Jeste zminim jednu zajimavost, na kterou nas upozornil Franta, ktery jiz Melbourne navstivil. Je to o doprave. To, ze se jezdi obracene nez v Evrope, na to jsme si jiz davno zvykli, ale ze kdyz odbocujete doprava, musite stat v levem pruhu,to jsme videli prvne. ( kliknutim obrazek zvetsite )


Sestavy Teamu pro sezonu 2007:


McLaren:











Renault:











Ferrari:











Honda:











BMW Sauber:











Toyota:











Red Bull:











Williams:











Torro Rosso:











Spyker:











Super Aguri:














A na zaver, vite co je vlastne v sezone 2007 po odchodu Michaela Schumachera noveho? Je toho spousta.

Format zavodniho vikendu
Dva patecni treninky byly prodlouzeny ze 60 na 90 minut kazdy a zmenily se ve volne testovani. Znamena to, ze na draze se sice mohou pohybovat pouze dva vozy kazdeho tymu, takze mene uspesne staje predchozi sezony prisly o sanci vyzkouset i náhradni monopost, ale zavodni jezdci vubec nemusi do testovani zasahnout. Jejich ucast neni povinna. Auta mohou ridit jen treti, testovaci piloti. Zalezi na volbe tymu. Treninky se jedou v mistnim case od 10.00 a 14.00 hod.
Prvnich pet tymu Poharu konstrukteru sezony 2006 tak bude mit v patecnich pozicich rovnocennou pozici jako ti mene uspesni a poprve se budou moci v ramci velke ceny predstavit zkusebni jezdci Ferrari nebo McLarenu. ( coz se v realu nakonec nestalo )
Jeden sobotni trenink uz bude trvat stejne jako loni hodinu a zacina v 11.00 hod. Pro jezdce, kteri chteji startovat v odpoledni kvalifikaci, je ucast povinna a treti jezdci uz nesmi na trat.
Ani kvalifikace si nezachovala stejny format jako v sezone 2006, ale zmena je jen velmi mala. Stejne jako loni bude rozdelena na tri samostatne casti. V prvnich dvou pokazde odstupuje sest nejpomalejsich, kteri se seradi na startu od 22. do 11. mista a budou moci natankovat libovolne mnozstvi paliva.
Tuto moznost jezdci finálove desitky nedostanou, ale prave jich se tyka jedina zmena. Delka posledni casti kvalifikace byla snizena z dvaceti na 15 minut.

Motory
Protoze je patek volnym testovanim, mohou vsechny tymy na vozech provadet libovolne zmeny a zkouset nove soucastky vcetne novych motoru. Takze motor, ktery bude ve voze v kvalifikaci a v zavode, muze v patek zustat v garazi.
Tymy teto moznosti budou zrejme hojne vyuzivat, protoze stale plati pravidlo jednoho motoru pro dva zavody. Pokud tym vymeni motor ve voze mezi sobotnim treninkem a kvalifikaci, ztratí jezdec na startu 10 mist, pokud az po kvalifikaci, propadne se na konec startovniho rostu. To se prave stalo Felipe Massovi.
Az do konce roku 2008 plati samozrejme zakaz vyvoje motoru, pricemz FIA homologovala pouze ty osmivalce, které loni odjely minimalne dve velke ceny. Limit otacek byl snizen na 19 tis./min. Pritom loni se Cosworth vysplhal s osmivalcem v kvalifikacich az na 21 tisic otacek za minutu.
Pokud jezdec mezi kvalifikaci a vlastnim zavodem vymeni monopost, bude startovat z boxu.

Pneumatiky
Jedinym dodavatelem pneumatik se stal Bridgestone.
Kazdy tym dostane pro velkou cenu na vyber ze dvou smesi. Pro patecni treninky dostane kazdy monopost k dispozici ctyri sady, pro zbytek vikendu deset. Zasadni zmenou je, ze FIA stanovila jedinemu dodavateli parametry dodavanych smesi. Pneumatiky jsou v roce 2007 tvrdsi a tudiz pomalejsi v zatackach, nez tomu bylo loni. Prodlouzi se i brzdna draha, coz by melo podle FIA napomoci predjizdeni.

Safety car
Pomerne zasadnich zmen doznala pravidla spojena s vyjezdem zpomalovaciho vozu na drahu. Jakmile bude na okruhu, jezdci o kolo a vice zpet jedouci mezi piloty v cele, musí predjet rychlejsi zavodniky pred sebou i safety car, objet kolo a zaradit se na sve spravne misto ve startovnim poli. Tim se ma zamezit tomu, aby pomalejsi jezdci branili pri restartu zavodu soupereni mezi nejlepsimi.
Nez se takto jezdci seradi za safety car ve spravnem poradi, nesmi zadny z monopostu zajet do boxu. Tim se zabrani tomu, aby nektery z jezdcu ziskal pri vyjezdu safety car vyraznejsi vyhodu, ktera neodpovida prubehu zavodu. Takto se pri navsteve mechaniku ve zpomalovaci fazi zaradi za vsechny sve soupere.

Bezpecnost
Vozy byly nove vybaveny GPS systemem. Cervena, modra a zluta dioda musi byt umisteny v kokpitu v zornem uhlu viditelnosti pilota, kteremu budou signalizovat podle jeho aktualni polohy na trati vyveseni vlajek oznamujicich problemy na trati. Skonci tak vymluvy pilotu, ze prapory v rukou komisaru nevideli.
Dalsi novinkou je varovne lekarske svetlo, ktere je umisteno na voze primo pred kokpitem. Jeho zapnutím da jezdec po havarii signal zachranarum, ze je pri vedomi a muze komunikovat.
Jezdci budou usedat do bezpecnejsiho kokpitu, protoze povinna rychlost predniho narazu, ktery musi kokpit vydrzet pri testech byla zvysena ze 14m/s ( 50,4km/hod. ) na 15 m/s ( 54km/hod. )

Rozliseni jezdcu
Aby divaci nebo televizni komentatori nemeli problem rozeznat dvojici jezdcu jedne staje, bylo zmeneno zbarveni "técka" nad bezpecnostnim obloukem za hlavou pilotu. Prvni jezdci ho maji zlute, druhym zustalo cervene.



Vysledky zavodu F1 GP Melbourne 2007


Kvalifikace:( kliknutim zvetsite obrazek )



Hlavni zavod:( kliknutim zvetsite obrazek )



Nektere fotografie ( asi poznate ktere ) se mi podarilo ziskat diky jednomu akreditovanemu novinari, kteremu timto za poskytnute fotografie dekuji.








Tento článek si můžete přečíst na webu Australia 2005 - 2008
http://australia.hexaghon.cz

Tento článek najdete na adrese:
http://australia.hexaghon.cz/modules.php?name=News&file=article&sid=15