Australia 2005 - 2008

USS Kitty Hawk ( CV-63 )
Publikováno: Thursday, 15.11. 2007 - 06:49:39
Téma:


USS Kitty Hawk ( CV-63 )



Dne 05/07/2007 prijela na navstevu do Sydney americka letadlova lod USS Kitty Hawk ( CV-63 ).
Protoze ten den jsem zacinal brzy rano v praci, byla tentokrat na most vyslana rychla spojka - Gabina. Nutno dodat, ze se sveho ukolu zhostila nadmiru dobre. Nejen ze udelala spoustu dobrych fotek, ale vydrzela na moste asi pres 4 hodiny, az si ostraha mostu myslela, ze tam chce spachat nejaky teroristicky utok. Prijezd byl sice ocekavany, ale zdaleka to nebylo jako pri prijezdu QM2 a QE2. Tehdy byl totiz zaliv plny lodi a lodicek, ktere chtely privitat jejich prijezd. Protoze se ale nyni jednalo o prijezd vojenske lodi, navic ciziho statu, bylo vsechno jinak. Bezpecnost predevsim. Tedy byla do jiste miry omezena i lodni doprava, ale ne nijak dramaticky. Lod byla pri prijezdu "ozdobena" kolem dokola lodnim personalem a maximalnim poctem letadel na horni startovaci palube. Protoze letadlova lod neni nikdy sama, predchazel jejimu prijezdu jeste prijezd tri "mensich" lodi - USS Cowpens (CG-63), USS Juneau (LPD-10) a USS Tortuga (LSD-46).

USS Kitty Hawk ( oficialne jen CV-63 ) je je druhou lodi tohoto jmena v historii americkeho valecneho namornictva. Byla pojmenovana po meste na vychodnim pobrezi USA, v jehoz blizkosti bratri Orwille a Wilbur Wrightove dne 17.12.1903 jako prvni na svete vzletli s motorovym letounem tezsim nez vzduch - dvouplosnikem Flyer. Jedna se o nejstarsi ( svoji tridy ) letadlovou lod americkeho namornictva - do cinne sluzby byla uvedena uz 29. dubna 1961. Diky generalni oprave v letech 1987-1991 v ramci programu prodlouzeni zivotnosti SLEP (Service Life Extension Programme ), pridala k puvodne tricetilete zivotnosti lodi dalsich 20 let. Od srpna 1998 je jejim domovskym pristavem Yokosuka v Japonsku, kde vystridala vyrazenou USS Independence ( CV-62 ). Pravdepodobne se jedna o jeji posledni navstevu v Sydney ( posledni navsteva byla v roce 2005 ), protoze bude brzy vyrazena z cinne sluzby. Do Sydney s sebou Kitty Hawk privezla cca 5.500 namorniku a spolu s ostatnimi lodemi okolo 7.000 namorniku.

Protoze Sydney nechtelo opakovat stejny kolaps dopravy v okoli pristaviste jako to bylo s prijezdem Queen Mary 2 a Queen Elizabeth 2 v unoru, byla proto prijata rozsahla opatreni jiz nekolik dni pred prijezdem lodi. Vsude v okoli pristaviste ve Woolloomooloo zakaz parkovani a na kazdem rohu stal policista, nebo projizdel na motorce nebo na koni. Samozrejme se konalo i nekolik protestnich akci za stazeni australskych vojsk z misi v Afghanistanu a Iraku, ale nebylo to nic vyznamneho.

Ted trochu technickych udaju, aby jste meli trochu predstavu, co vlastne tenhle mazlicek dokaze, umi a obsahuje. Krome posadky ( cca 5.500 namorniku ) obsahuje ±75 ks vojenske letecke techniky. Konkretne se jedna o F/A-18E/F Super Hornet ( viceucelovy utocny a stihaci letoun ) ( tento typ nahradil F-14 Tomcat , ktery slouzil vice jak 30 let ) F/A-18 Hornet ( viceucelovy utocny a stihaci letoun pro letadlove lodi ), A-6E Intruder (prepadovy a utocny letoun ), S-3A/B Viking ( protiponorkovy boj a namorni hlidkovani ), E-2C Hawkeye (letoun pro vcasnou vystrahu a kontrolu vzdusneho prostoru, schopny operovat ze zeme i z letadlove lodi ), SH-3H Sea King ( protiponorkovy vrtulnik ) a C-2A Greyhound ( palubní dopravní letoun ). Podle nami udelanych fotografii se vsak na palube nachazely vrtulniky SH-60B Seahawk - to jen na upresnenou :)

Delka lodi je 326m a maximalni vyska nad hladinou more je 61,3 m.n.m. Pokud se chcete dozvedet dalsi technicka data, kliknete ZDE. Pro dalsi zajimavosti (doporucujeme) kliknete ZDE.

Protoze nase restaurace Sienna Marina je primo proti pristavisti Woolloomooloo a nemale mnozstvi namorniku ( jak americkych, tak i australskych ) k nam zabrousi na nejake to VB nebo CROWN, dal jsem se s nekolika do reci, a slovo dalo slovo, a meli jsme na nedeli ( prvni den pro verejnost ) zajistenu prohlidku lodi hned v prvni skupine. Prohlidky se konaji pouze 2 dny ( je zdarma ) a to v 8:00, 10:00, 13:00 a 15:00 . ( je zajimave, ze prestoze se klasicky jedna hodina odpoledni bezne zapisuje 1pm, vojsko vzdy vyuziva casu jako Evropa, tedy 13:00 , aby nedoslo k zadnemu omylu ). Vyrazili jsme tedy v nedeli brzy rano na prohlidku tohoto kolosu. Dorazili jsme sice s drobnym pozdenim, ale dustojnici me bez problemu poznali, a bez potizi se podarilo dostat i Gabcu na palubu. Na zacatek prohlidky jsme se ponekud "zastavili", protoze bylo 8:00 a vsichni vojaci na minutu vzdavali poctu vlajce USA.
Pruvodcem se nam pak na nasledujici hodinu a pul stal kapitan-pilot Lamar. Zasvetil nas pomerne podrobne do vseho, jak to na lodi chodi. I diky zajimavym otazkam, jsme z nej vymackli maximum informaci. Jako zajimavost uvedu jen nekolik - Kitty Hawk se dokaze pripravit do bojove pohotovosti zhruba do deseti hodin. Samozrejme v situaci, v jake se nachazi v Sydney - tedy temer vsechna letadla na palube, a posadka roztrousena po celem Sydney, navic celou situaci komplikuje vypluti z pristavu. Na volnem mori je situace naprosto odlisna.
Kazda skupina na lodi ma svoji barvu tricek ( i dalsiho odevu ) - napriklad BILA TRICKA - skupina safety instruktoru a zdravotnikum, ZELENA TRICKA - pozemni podpora, ZLUTA TRICKA - traffic control, FIALOVA - tankovaci ceta a obsluha palivovych nadrzi, CERVENA TRICKA - ti pracuji s vybusninami a zavesuji na letadla vyzbroj, MODRA TRICKA - spojari, posunovaci a obsluha vytahu a konecne HNEDA TRICKA - barva pilotu. ( samozrejme slovo "tricka" je pouze vyjadreni, nedovedu si predstavit nekoho, kdo by tam ve skutecnosti lital po palube v triku )

Bez zajimavosti nezustava ani to, ze pokud vidite nejaky film o americkych letadlech, vetsinou jsou na kridlech, trupu a ocase dominantni znaky, jako americka vlajka, symboly jednotek v barve apod. Ve skutecnosti je tomu naopak - kvuli maskovani.
Kazdy letoun, operujici z plovoucí zakladny ma v zadni casti hak, ktery mu umoznuje na lodi pristavat. Pri pristani se hak zachyti za jeden ze ctyr brzdicich kabelu, natazenych v zadni casti pristavaci plochy napric palubou. Kabel letoun zbrzdi na necelych 100 metrech pristavaci rychlosti 280 km/h na nulu, pricemz nezalezi na velikosti ani vaze letounu.

Na lodi je sice muzsky i zensky personal, ale mezi piloty neni zadna zena.

V predni casti runwaye jsou tzv. katapulty. Jsou to tazna zarizeni, ktera se pripojuji k noze predniho kola letounu a v momente startu jej rychle tahnou vpred. Ze letadlem se navic vztyci vyklopna stena. Proud vyfukovych plynu miricich do steny a sila tazného zarizeni letoun doslova katapultuji z paluby pryc. Letouny timto zpusobem mohou zrychlovat z 0 na 305 km/h za 2 sekundy. Obsluha runwaye je pomocí katapultu schopna vyslat do vzduchu jeden letoun za 37 sekund ve dne a za 1 minutu v noci.

Americke letadlove lode jsou cislovany velice jednoduchym zpusobem. Prvni lod tohoto typu, USS Langley, dostala cislo jedna, dalsi, USS Lexington, cislo 2 a tak to jde az do soucasnosti. Posledni v poradi je zatim USS Harry S. Truman s poradovym cislem 75 a oficialnim oznacenim CVN-75 (CV oznacuje letadlovou lod - carrier vessel - a N znamena, ze ma atomovy pohon - nuclear ). Podle cisel, která byvaji vyrazne napsana na vezich a v predni casti startovni plochy, lze lod snadno identifikovat.
Fotit jsme mohli libovolne vsechno co se nam jen trochu libilo, a tak jsme toho maximalne vyuzivali. Nase skupina mela rekneme hodne volne vedeni, takze jsme se i na chvili ztraceli od "velitele", ale pokazde jsme se nejak sesli. Co nas ale prekvapilo, byla bezpecnostni opatreni. Nebyla totiz vubec zadna. Tedy az na to, ze pri navratu jsme museli nechat proscanovat brasnu s fotoaparatem. To snad abychom si neco neodnesli. Ale pokud bychom jim tam neco prinesli, tak by se asi nestacili divit. Hodina a pul uplynula jako voda, a kdyz jsme se vraceli ( oba do prace ) k lodi se blizil stale se zvetsujici dav lidi.

Zazitek to byl rozhodne jedinecny, a neco podobneho uz asi tezko zazijeme.







Tento článek si můžete přečíst na webu Australia 2005 - 2008
http://australia.hexaghon.cz

Tento článek najdete na adrese:
http://australia.hexaghon.cz/modules.php?name=News&file=article&sid=20