Australia 2005 - 2008

Balaton  moře našich rodičů
Publikováno: Pondělí, 21.12. 2015 - 16:01:37
Téma:


Balaton – moře našich rodičů



Balaton. Je tomu již 26 let od Sametové revoluce, kdy se mohlo naposledy vyrazit na dovolenou jen do socialistického bloku. Jezdilo se pouze ve spolupráci s turistickými nebo cestovními kancelářemi jako byl Čedok, Sportturist nebo třeba Rekrea. Cestovat na vlastní pěst po vlastní ose byl v podstatě nesmysl a pokud, tak jen po české domovině.
My jsme se letos rozhodli již pro třetí zahraniční dovolenou, po Turecku a Rakousku tentokrát s přáteli ze Slovenska, potažmo z Austrálie – Jankou, Markem a jejich dětmi Šimonem a Kubou. Plán byl až téměř do odjezdu značně mlhavý a tak jsme to měli jen
Bunkr BS-8
rámcově, Slovensko, Maďarsko, Slovinsko a přes Rakousko domů. Jelikož jsme se v Rakousku poměrně dost namlsali na kola, a když Martínek ujel sám 40 km, brát je s sebou byla jasná volba.
Počátek cesty se datuje na 22/8/15 na sobotu. Příjezd do Bratislavy byl v lehce odpoledních hodinách, kdy sice ubíhala cesta přes Prahu celkem rozumně, ale s nově otevřeným tunelovým komplexem Blanka, by to bylo jistě o mnoho plynulejší.
I když to na začátku nebylo v plánu, při zpětném pohledu se nemohu zbavit dojmu, že se ten výlet odehrával opravdu po stopách totality. Druhý den jsme si udělali v Bratislavě malý výlet na Obrannou linii Petržalky. Kluci vyrazili na kolech a holky autem . Celá linie byla postavena v letech 1935-38 na obranu Československa před imperialisty ze západu. Byla podél slovensko-rakouské hranice až k hranici s Maďarskem. Díky dobrovolníkům se zachránilo několik funkčních bunkrů a my jsme jeden navštívili rovnou i s výkladem. Byl to bunkr BS-8.Zajímavostí bylo, že tyto bunkry byly otočeny týlem k nepříteli, a tím bylo znemožněno útočníkovi zaútočit přímo a musel tak realizovat útok v otevřeném terénu a tím se vystavoval přímé střelbě .
Cyklisté v parku Janka Kráľa
Tady si dovolím ještě malou perličku ohledně tramvajové trati v Bratislavě. Ta je celá úzkorozchodná 1000mm (Praha má celosvětově nejrozšířenější rozchod 1435mm). V době totality se rozšířilo, že je to vlastně z důvodu toho, aby z Rakouska nemohli do Bratislavy dostat imperialističtí psi kolejovými vozidly, tedy vlaky, protože i ty mají právě 1435mm. Pravý důvod je ale mnohem prozaičtější. Ve dvacátých letech nebyly peníze na přestavbu na 1435mm a tak to zůstalo tak jak je to dnes.
Neodpustím si ještě jeden malý vtípek. Bratislava je jediná Evropská metropole, kde není metro. Takže to vlastně není metropole, ale jen pole...

Faktem je, že ale i Bratislava mohla mít svoje metro. Bohužel vše začalo a zároveň skončilo v roce 1985. No nic, pojďme dál…
Druhý den, protože bylo stále velmi pěkné počasí, vyrazilo se na kolech do parku Janka Kráľa, který je velmi pěkný. A na kolo ideální jako naše Stromovka.
Cílem dnešní cesty byly loděnice DunajKlub kde jsme měli jedinečnou příležitost využít pohostinnosti Janky tatínka, který je dlouholetým členem klubu a vlastníkem člunu
Příprava na velkou jízdu
Zodiac Futura a tak jsme neodmítli nabídku k projížďce po Dunaji. Celkem odhadem tak 8km(tam i zpět). Byl to super zážitek.
Jelikož cestu domů jsme zvolili jinudy, stavili jsme se jestě na prima kafe v Monsters.

Tak konečně vyrážíme na Balaton. Máme představu o několika kempech, kde bychom chtěli zakotvit a tak směr je jasný, rozhodovat se budeme až na místě. Ve hře jsou kempy Fonyód na jihozápadě, a Balatongyörök, protože je po cestě a Kesztely na západě.
Jelikož jsme měli v navigaci Kesztely, moje navigace to vzala zkratkou přes les a Balatongyörök jsme minuli. V Kesztely je k dispozici kemp Zala. Šli jsme to omrknout. Suma sumárum ti, co se rozhodnou zůstat zde se stanem, jsou v menšině a podle toho mají vyhrazen prostor. Nutno rovněž zmínit rákos, kterým je Balaton doslova prorostlý a tak ani vstup do vody nebyl úplně něco extra (to nejhorší nás teprve čekalo ), sociální zařízení bylo něco mezi mladší dobou kamennou a divokým západem. . Nicméně měl
Vzhůru zdolat Balaton !
kemp i své lepší stránky, i když jsme využili jen minimum. Jako restaurace, mini market, moc pěkný bazén, a zdarma vařič na vaření, což se nám hodilo, když nám došla první bomba. Rovněž je potřeba zmínit vychytávku, kterou mají zdejší kempy. Je to vlak v kempu. Ano slyšíte dobře. Vlak . V Zala je vlak naštěstí za kempem. Jak jsme ale zjistili, ve Fonyód vlak dokonce projíždí kempem samotným a odděluje tak pláž od ubytovacích prostor. No prostě něco super. V noci jezdí sice pomaleji, ale i tak je to hukot. Takže asi kvůli dětem a bazénu jsme rozhodli zůstat.
Cena za stan a auto byla 1200HUF/noc + 1200HUF/dospělý/noc a 700/dítě 2-14let/noc. Stavba stanů zabrala několik desítek minut, zvlášť mě, protože jsme měli stan nový a bohužel chyběla v balení jakákoliv papírová navigace. Po vyčerpávající stavbě jsme se s Markem rozhodli, když už jsme u toho Balatonu, tak tam vlezeme.
Pravda, lezli jsme tam sami a to už samo o sobě bylo podezřelé. Záhy jsme zjistili proč. Dno pokrývala dost hnusná a slizká asi 20cm vysoká vrstva bahna . Bylo odporné jen se toho dotknout, natož si do toho stoupnout. Jelikož je ale Balaton mělký, a plavání v asi 50cm vody bylo dost vyčerpávající, nic jiného nám nakonec nezbylo. Doufali jsme alespoň, že to má blahodárné účinky na pleť, nebo tak něco . Marek to nakonec dotáhl k dokonalosti, kdy se výše uvedeným bahnem namazal celý. No hnus .

Druhý den jsme se rozhodli vyrazit na kolech až kam to s dětmi půjde. Projeli jsme si
Vodní svět
nábřeží města a vyrazili jsme na severní část Balatonu. Podél celého jezera je velmi příjemná cyklostezka. Nakonec to šlo na nějakých 15km celkem. Slušný rozjezd. Co mě cestou překvapilo, byl automat na náhradní pneu pro cyklisty, různé průměry a různé ventilky. Šikovná vychytávka. V poledne jsme načerpali síly v restauraci Sunny Sörözõ és Grill. Prima Pizza, prima obsluha a angličtina byla ucházející a se vším nám vyšli vstříc. Platilo se v Eurech. Nakonec my jsme se ani s výměnou Forintů moc netrápili. Tady je myslím vhodné místo na zmínku, jak se vlastně dorozumíte v Maďarsku. 1.Maďarsky 2.Těžko. Je to skutečně tak. Jakoukoliv civilizovanou řečí to jde opravdu těžko. Němčina je preferovaná o hodně více než angličtina, ale i ta němčina je tak slabá, že na řadu přichází horní a potom i dolní končetiny .
Co se placení týče, bez problémů se platí i Eurem, v obchodech jako Tesco, kterých je okolo Balatonu jako máku, vám vrací místní menu, tedy Forint. Cestou nazpátek jsme se opět zastavili v Kesztely a projeli parkem, v mapě označeným jako Balatonpart (mám pocit ale, že je to název místního ubytování), kde je pěkné náměstí s fontánami, dětským hřištěm a vodním světem, jako je u nás třeba na Gutovce. Zároveň je tu spousta obchůdků se suvenýry. Když se kluci do sytosti vyřádili, jelo se do kempu. Tady nastala válečná porada co dál, protože na koupání to tu opravdu nebylo ideál. Plán byl sice navštívit Slovinsko, ale vzhledem k vzdálenostem a k tomu, že se počasí opravdu vydařilo, jsme se rozhodli zůstat u maďarského moře. Volba padla na Balatonfüred položený na severovýchodě jezera. Místo jsme vybrali ze dvou důvodů. Jednak je to asi největší a nejvybavenější kemp a za druhé ze strategické polohy ke startu k domovině.
Balatonfüred – místo které rozhodně stojí za to. Jednak koupání fajn bez bahna a rákosí, k dispozici tobogán pro děti i dospělé, možnost vodních lyží, několik restaurací, bazén a brouzdaliště se skluzavkou, písečná pláž pro děti, prodejničky se vším, co jen můžete
Mladí tankisté - budoucnost armády
potřebovat na dovolené, minimarket s potravinami (když nevyhovuje, hned za branami kempu je velký obchoďák, Tesco myslím ), za branami rovněž aquapark. Abych to s tou pozitivitou tolik nepřeháněl… sociálky byl taky docela hukot. Na pánských sprchách chyběla skoro ve všech ta sprchová hlava, takže to byla jen trubka a na kabinkách zase vesměs chybělo alespoň minimální zamykání. Jo a wifi pouze za poplatek. Tohle se myslím ale s trochou dobré vůle dalo přežít a tak nakonec byli všichni s volbou spokojeni.
Cena za parcelu 120m2 s elektřinou, kam se vešly 2 stany, 2 auta a ještě zbyl trochu plac, jsme dali 5800 HUF na noc plus 1400 HUF za dospělého a 1000 HUF za děti 2-14 let opět za noc. Jelikož byl kurz vůči koruně obzvláště vypečený, dalo se to jednoduše počítat tak, že z každého čísla se na konci odečte jedna číslice a je na světě cena v korunách.
Tedy 1000 HUF = 100 CZK = €3.70
Po obědě jsme šli otestovat místní bazén a brouzdaliště a bylo to prima. Potom jsme ještě prošli kemp, abychom očíhli kde co je a hlavně zkusili místní tobogán. Jsou tam de facto tři, ale fungoval jen jeden. Naštěstí tam nebyl žádný mega nával a tak za sebou stálo vždy tak maximálně 5 lidí. Všichni jsme se dosyta vyřádili.
Další den jsme se rozhodli opět pro jízdu na kolech a to ve směru odkud jsme přijeli. Protože jsme cestou míjeli opravdový tank, cíl byl jasný. Jak jsme zjistili, toto místo se nacházelo u vesničky Azsófö a stejnojmenné železniční stanice. Ten tank byl nejen na prohlídku, ale místní pán za patřičnou úplatu tuším původně chtěl 1500HUF za osobu, ale jen když se sejde minimálně 6 lidí, ale nakonec po lehkém smlouvání šel na 1400HUF. Tak jsme usmlouvali brutálních 10Kč za osobu . Ten den jsme najeli nějakých lehkých 20 km.

Čas se nachýlil, stejně jako naše dovolená a tak jsme se rozhodli, že poslední
Tátové na hřišti
aklimatizační den dáme ještě v Bratislavě a pak hajdy do Prahy.

Ještě před odjezdem jsme si dali kafe na výpadovce na ČR v Bory Mall, kde mají pro děti ultra mega hyper obrovskou venkovní prolézačku a klouzačku. Zároveň je něco podobného i uvnitř, takže odtud dítě jen tak nedostanete.

Byla to myslím super dovča, užili to jak dospělí, tak i děti a to Slovinsko je určitě v plánu.

Pár zajímavostí na závěr. Spoustu se toho o Balatonu dozvíte na Wikipedii.
Výborná stránka na plánování a organizaci je Balatontourist, kde je to nejen v češtině, ale je tu i katalog ke stažení. Ten je mimochodem dostupný v tištěné verzi ve všech kempech. Balatontourist to má prostě pod palcem.


Klikni zde, pro brožuru Balaton katalog 2016 (CZE PDF 28,8 MB)


Naše trasy na kole jsou k dispozici zde:



Celá trasa kolem Balatonu má nějakých 220 km plus mínus autobus, protože každá trasa může být individuální.

Route 1,544,512 - powered by www.bikemap.net








Tento článek si můžete přečíst na webu Australia 2005 - 2008
http://australia.hexaghon.cz

Tento článek najdete na adrese:
http://australia.hexaghon.cz/modules.php?name=News&file=article&sid=112